Stach, PrzemysławWitek, Kamil2014-02-272014-02-272011-07-10http://hdl.handle.net/11199/6471Tematem przewodnim pracy jest potwierdzenie teorii Thorstein Veblena oraz badanie empiryczne dotyczące zrozumienia dokonywanych wyborów zakupowych na rynku samochodów luksusowych. Praca koncentruje się na sektorze samochodów luksusowych, a dokładniej na właścicielach tych samochodów. Autor chciał dowiedzieć się, czym dokładnie kierują się konsumenci samochodów luksusowych przy ich wyborze i czy teoria Thorstein Veblena posiada powiązania z towarami luksusowymi w dzisiejszych czasach. Zaprojektowane badanie skierowane było do właścicieli samochodów luksusowych na terenie Polski. Przeprowadzony został kwestionariusz ankietowy w miesiącach maju i czerwcu 2011 roku. Pierwszy rozdział dotyczy teorii wyborów konsumenckich oraz wprowadzenia do teorii Veblena. Drugi rozdział omawia zagadnienia marketingu, marketingu-mix i jego narzędzi, natomiast kolejny trzeci rozdział zostanie poświęcony podsumowaniu rynku oraz badaniu jak i wnioskom z niego wynikającym. Wspomniana teoria sugeruje, że jeżeli cena danego dobra wzrośnie lub będzie wyższa to owo dobro będzie bardziej pożądane. Analiza wykazała, że takie cechy, jak bogate wnętrze, szybkość i lepsze właściwości jezdne korelują dodatnio z wizerunkiem ekskluzywnych samochodów luksusowych, podczas gdy inne funkcje (np. wysoka cena, lub wysoki status) nie. Wyniki wykazały, że teoria Veblena nie potwierdza się w całości w dzisiejszych czasach, a dla potencjalnych nabywców cena dobra nie jest najważniejsza przy jego zakupie.pllicencja niewyłącznadobra luksusowemarketingmarketing-mixreklamazachowania konsumentarynek motoryzacyjnydecyzja zakupowaZachowania zakupowe na rynku samochodów luksusowychCustomer behavior on the luxury car marketbachelorThesis2014-02-26