Matyja, RafałBołoz, Edyta2013-12-182013-12-182013-04-25http://hdl.handle.net/11199/2420W niniejszej pracy badam: po pierwsze - jakie uprawnienia gwarantują sołtysowi przepisy prawa, jaki jest jego zakres obowiązków według tych przepisów oraz jaką pełni funkcję w sołectwie oraz w samorządzie terytorialnym (tzw. teoretyczna władza sołtysa); a po drugie - co w rzeczywistości może sołtys, w jaki sposób współpracuje z innymi organami władzy w sołectwie i jego mieszkańcami, a także urzędnikami wyższego szczebla władzy samorządowej, czyli organami gminy. Część teoretyczna tej pracy stanowi więc podstawę części praktycznej. Praca pokazuje też kim sołtys jest, jaką rolę pełni w swojej społeczności. Czy jest tylko reprezentantem sołectwa, jak przystało na organ władzy wykonawczej, reprezentantem wspólnoty, która poprzez ustawowo zagwarantowaną decentralizację władzy, staje się demokracją bezpośrednią; czy też autorytet sołtysa jest duży, a także jego oddziaływanie na członków wspólnoty wiejskiej. Z jednej strony jest to badanie socjologiczne, którego celem jest przedstawienie danych personalnych osób, które sprawują ten urząd, prezentacja ludzi, którzy są sołtysami: ich pochodzenia, wieku, wykształcenia, zawodu, stanu cywilnego itd. Z drugiej strony badanie to powinno odpowiedzieć na pytanie jak wygląda praca sołtysa z praktycznego punktu widzenia. Jakie są jego rzeczywiste kompetencje i obowiązki.pllicencja niewyłącznasamorząd terytorialnysołtysgminaInstytucja sołtysa na przykładzie sołectw gminy Stary SączInstitution of the village administrator on the example of rural administrative units of the commune Stary SączbachelorThesis2013-12-17