Kawa, RafałWysowski Lucjan2014-02-132014-02-132006http://hdl.handle.net/11199/5686W ciągu ostatnich 10 lat gry zyskały sobie stałą rzesze zwolenników oraz trwale wpisały się w egzystencje naszej cywilizacji, co czyni je to ciekawym zagadnieniem socjologicznym. Autor, jako informatyk, chciałby przybliżyć sprzętowe podwaliny każdej z gier, czyli komputerowy akcelerator grafiki. Aby tego dokonać, autor postanowił wybrać kilka z pośród dziesiątek wyprodukowanych dotąd akceleratorów, skupiając się na tych przełomowych i dalece innowacyjnych. Wyboru kart graficznych dokonał wedle własnego uznania, wybierając te, które w jego przekonaniu rozpoczynały, bądź kończyły jakąś erę w historii akceleracji 3D. Część z nich wprowadzała wyższą wydajność, umożliwiając efektywne korzystanie z juz obecnych efektów, natomiast większa część wprowadzała nowe, dotąd nieznane szerokiemu gremium użytkowników, pojęcia, dotyczące nie tylko efektów, ale również idei budowy samej karty – jak choćby wprowadzenie podwójnych jednostek przeliczających operacje na pikselach, czy też nową, szerszą paletę kolorów, umożliwiającą w sposób pełniejszy oddawanie świata realnego w scenie 3D. W pracy starał się autor uchwycić nie tylko techniczny rozwój akceleratorów, ale również wpływ tegoż rozwoju na odpowiadający mu rynek gier komputerowych, a więc głównego (jeśli nie jedynego) odbiorcy mocy obliczeniowej każdego akceleratora grafiki trójwymiarowej.pllicencja niewyłącznainformatykakarta graficznaakceleratorygrafika komputerowamagistrala AGPAkceleratory kart graficznych - przegląd najważniejszych konstrukcjiGraphics cards accelerators – review of most important constructionsbachelorThesis