Uchnast, ZenonGłowacka, Izabela2013-12-152013-12-152013-06-21http://hdl.handle.net/11199/2326Motywacja oraz jakość życia są zjawiskami, które we współczesnym świecie stają się obiektem zainteresowań coraz większej liczby badaczy. Motywacja ma ważny wpływ na jakość życia, ponieważ opisuje zdolności i możliwości człowieka w zakresie zaspokajania własnych potrzeb. Celem mojej pracy jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czy istnieje współzmienność między motywacją wewnętrzną a poczuciem pozytywnej jakości życia u młodzieży licealnej? Sformułowałam następujące hipotezy badawcze: (H1) Młodzież o wyższym poziomie motywacji wewnętrznej a niższym poziomie motywacji zewnętrznej uzyskuje wyższy poziom poczucia jakości życia; (H2) Motywacja zewnętrzna wpływa na wzrost warunkowego poczucia własnej wartości. Badania przeprowadzono na 120 osobowej grupie młodzieży szkół średnich. W badaniu wzięło udział 71 kobiet oraz 49 mężczyzn w wieku od 17 do 20 r.ż. Zastosowałam następujące metody: Kwestionariusza Motywacji do Nauki B. Neyrincka oraz Skale Psychologicznej Jakości Życia (SPJŻ) Z. Uchnasta. Uzyskane wyniki badań nie potwierdziły żadnej przedstawionej przeze mnie hipotezy, natomiast wskaźniki korelacji potwierdziły hipotezę drugą.Nowadays more researchers put interest in motivation and feeling of well-being. Motivation has an important impact on feeling of well-being because it describes skills and possibilities that people need to satisfy themselves. The aim of my paper is to answer the following question: „Whether there is a positive interdependence between inner motivation and feeling of well-being among high school students?”. In my research I have created the following hypotheses: (H1) Youth with higher level of inner motivation and lower level of outer motivation display higher level of feeling of well-being; (H2) Outer motivation has an impact on growing of feeling of well-being. Studies were conducted among a sample of 120 high school students (71 females and 49 males) aged between 17 and 20. In this research I have used the following instruments: The Questionnaire of Motivation to Learn of B. Neyrinck and Psychological Feeling of Well-Being Scales of Z. Uchnast. The results have not proved my hypotheses but the correlation between two variables proved my second hypothesis.pllicencja niewyłącznajakość życiamłodzieżmotywacja do naukiMotywacja do nauki a jakość życia u młodzieży licealnejMotivation to learn and feeling of well-being at youthmasterThesis2013-12-15