Uchnast, ZenonMróz, Magdalena2014-02-282014-02-282011-06-21http://hdl.handle.net/11199/6535Niniejsza praca ma na celu ujęcie współzależności pomiędzy posiadanym poczuciem sensu życia u młodzieży a preferowanymi przez nich systemami wartości. W tym celu sformułowano następujące hipotezy: H1 – Młodzież przejawiająca wysoki poziom sensu życia preferuje odmienne wartości niż młodzież przejawiająca niskie poczucie sensu życia; H2 – Osoby o wysokim poczuciu sensu życia osiągają wyższe wyniki w odpowiedzi na pytanie: W jakim stopniu jest Twoim pragnieniem oraz Czuję się zobowiązany do realizacji danej wartości. Do weryfikacji postawionych przeze mnie hipotez zastosowano dwie metody badawcze: Test Celu życia (PLT) autorstwa J. Crumbaugha i L.T. Maholicka ujmujący ilościowo poczucie sensu życia oraz Kwestionariusz Poznania Charakteru (KPCh) A. Lendzion mający na celu ujęcie preferowanych wartości. W badaniu brało udział łącznie 120 uczniów w wieku od 16-19 lat (32 chłopców oraz 88 dziewcząt). Postawione przeze mnie hipotezy badawcze zostały empirycznie potwierdzone. Badania własne przeprowadzone na grupie młodzieży ukazały istotne różnicę w preferencji następujących wartości: Uczciwość (p<0,0000), Praktyczność (p<0,0003), Odpowiedzialność (p<0,0005), Być konsekwentnym (p<0,0008) w odpowiedzi na pytanie: Jest Twoim pragnieniem oraz tendencję w wyborze preferencji wartości: Doskonałość (p<0,1059), Praktyczność (p<0,1447) oraz Obowiązkowość (p<0,2289) w odpowiedzi na pytanie: Czuję się zobowiązany.This main thesis has to express interdependence between possessing meaning of life in adolescents and their value preference. For this purpose, the following hypotheses were accepted: H1 - Adolescents manifesting a high level of meaning of life prefers a different value than adolescents manifesting a low level of meaning in life; H2 - Persons with a high sense of meaning of life achieve higher scores in response to a question: To what extent it is your desire and to a question I feel obliged to implement this given value. To verify these hypothesis two instruments were used: Test Celu śycia (PLT) by J. Crumbaugha i L.T. Maholicka, and Kwestionariusz Poznania Charakteru (KPCh) by A. Lendzion with 18 values to be evaluated. The study involved 120 students aged 16-19 years old (32 boys and 88 girls). Research hypotheses have been empirically confirmed interdependence between the meaning of life and preference values. In response to a question To what extent it is your desire adolescents preferred values: Honesty (p<0,0000), Practicality (p<0,0003), Responsibility (p<0,0005) and Be consistent (p<0,0008). Instead in the response to a question I feel obliged to implement this given value young people exhibit a tendency in preference values such as Perfection (p<0,1059), Practicality (p<0,1447) and Dutifulness (p<0,2289).pllicencja niewyłącznasens życiasystem wartościmłodzieżPoczucie sensu życia a preferencja wartości u młodzieżyMeaning of life and value preference at adolescentsmasterThesis2014-02-28