Śmigielska, GrażynaMajoch, Rafał2018-07-042018-07-042010-09-21http://hdl.handle.net/11199/10426Celem niniejszej pracy jest zdefiniowanie i systematyka pojęcia trwałej przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym jak również analiza instrumentów służących do wytworzenia zasobów w przedsiębiorstwie pozwalających na uzyskanie, a także trwałe utrzymywanie przewagi konkurencyjnej na rynku detalicznym. Hipotezę badawczą sformułowano w następujący sposób: Spółdzielczość spożywców, aby mogła skutecznie konkurować, musi wykształcić zasoby niezbędne do budowania trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku detalicznym. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy podejmuje tematykę występowania oraz wszechobecności zachodzenia zjawiska konkurencji. Wskazuje na niezbędność opanowywania i ciągłego uczenia się sztuki konkurowania przez przedsiębiorców w poszukiwaniu i w konsekwencji osiągnięciu sukcesu rynkowego. Rozdział drugi to w początkowej fazie polemika na temat działalności spółdzielczości w Polsce od zarania jej dziejów do roku 1989 w Polsce oraz jej uzależnienie od uwarunkowań otoczenia zarówno bliższego jak i dalszego. W rozdziale trzecim scharakteryzowano działania dostosowawcze do nowych uwarunkowań otoczenia w handlu detalicznym po roku 1989 w Polsce podejmowane przez spółdzielców spożywców w znacznej mierze na przykładzie Powszechnej Spółdzielni Spożywców „Społem” w Nowym Sączu, wykorzystane okazje oraz nie do końca zrealizowane szanse pojawiające się w obliczu dynamicznie wzrastającej konkurencji ze strony sektora prywatnego oraz zagrożenia płynącego z tytułu ekspansji zagranicznych przedsiębiorstw handlowych. Analiza omawianych pojęć napisana została głównie w oparciu o literaturę przedmiotu oraz informacje zawarte w dokumentacji będącej w dyspozycji Powszechnej Spółdzielni Spożywców „Społem” w Nowym Sączu. Wykorzystane zostały również artykuły prasowe podejmujące tematykę handlu detalicznego oraz witryny internetowe m.in. organizacji spółdzielczych zawierające dane historyczne oraz informacje dotyczące bieżącej działalności spółdzielni społemowskich w Polsce.pllicencja niewyłącznakonkurencyjnośćkonkurencjaprzedsiębiorstwoPowszechna Spółdzielnia Spożywców „Społem” w Nowym Sączuhandel detalicznyKonkurencyjność „Społem” Powszechnej Spółdzielni Spożywców na rynku detalicznym w obliczu zmian ustrojowych w Polsce po roku 1989Competitiveness of ‘Społem’ Powszechna Spółdzielnia Spożywców (common co-operative society of consumers) on the retail market, in the face of political changes in Poland after year 1989masterThesis2018-03-09