Data Mining jako narzędzie wspomagania zarządzania firmą

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Telega, Henryk
dc.contributor.author Stołecka Małgorzata
dc.date.accessioned 2017-07-03T10:15:23Z
dc.date.available 2017-07-03T10:15:23Z
dc.date.issued 2004 pl
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/10059
dc.description.abstract Celem niniejszej pracy jest przedstawienie teoretycznych podstaw i zastosowania praktycznego data mining jako narzędzia biznesowego wspomagającego zarządzanie firmą w wielu aspektach jej działania. Obecnie firmy zmuszone są funkcjonować w warunkach zwiększającej się niepewności i niestabilności. Nie wystarczy już produkcja dobrego jakościowo produktu. W rywalizacji o klienta nie wygra bowiem ta firma, który taki wytwarza, ale ta która zdobędzie bardziej kompletne informacje dotyczące klienta i jego preferencji, a także konkurencji oraz będzie potrafiła je efektywnie wykorzystać. Dlatego też wzrasta znaczenie informacji, zarówno zewnętrznej – pozwalającej zwiększać konkurencyjność firmy jak i tej pomagającej usprawniać wewnętrzne procesy firmy i zmniejszyć koszty jej funkcjonowania. Rozwój technologii umożliwia dzisiaj gromadzenie coraz większych ilości danych i coraz szybsze ich przetwarzanie. Samo posiadanie dużej ilości danych może być bezużyteczne, jeśli firma nie potrafi wyciągać wniosków z posiadanych informacji. Data mining jest systemem a zarazem technologią i jednocześnie filozofią, która pomaga firmie korzystać z danych i ułatwia odnalezienie się w stale zmieniającym się otoczeniu. Praca została podzielona na cztery rozdziały. Rozdział pierwszy definiuje pojęcie data mining i przedstawia związki procesu ze statystyką (techniki i algorytmy) i technologiami informatycznymi (narzędziami – oprogramowaniem). Ponadto duży nacisk został położony na praktyczną stronę wdrożenia data mining w postaci metodologii, warunków powodzenia i najczęstszych przyczyn niepowodzeń, a także kosztów narzędzi i wdrożenia. Rozdział drugi stanowi omówienie wymienianych w literaturze podziałów na zastosowania data mining w biznesie, zaś rozdział trzeci jest próbą systematyki i samodzielnego stworzenia pełnego podziału obejmującego wszystkie obszary zastosowań. Ostatni z rozdziałów jest przedstawieniem przypadków udanych wdrożeń data mining, według klasyfikacji zaczerpniętej z rozdziału trzeciego, ze szczególnym uwzględnieniem rynku polskiego. Pracę zamyka słownik związanych z data mining pojęć i skrótów. Wyjaśnione w nim zostały najważniejsze terminy związane z tematem pracy. Jak wynika z przedstawionych przykładów, data mining ma szerokie zastosowanie w biznesie i może stać się cennym narzędziem wspomagającym zarządzanie firmą w wielu jego aspektach zaczynając od kontaktów z klientami, udoskonalania i poprawy bezpieczeństwa produktu, a także prognozowania popytu poprzez wspomaganie planowania logistycznego, analizę wyników finansowych i ich przewidywanie aż po wykrywanie mających miejsce nadużyć finansowych i monitoring procesów produkcyjnych. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject data mining pl
dc.subject zarządzanie przedsiębiorstwem pl
dc.subject CRM pl
dc.subject klient pl
dc.subject produkt pl
dc.subject narzędzia biznesowe pl
dc.title Data Mining jako narzędzie wspomagania zarządzania firmą pl
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info