Abstract:
Celem niniejszej pracy jest ukazanie jak wielką rolę spełnia dokumentowanie operacji gospodarczych w prowadzeniu i organizacji rachunkowości badanej jednostki.
Treść pracy ujęta została w czterech rozdziałach. Prezentacja poszczególnych zagadnień została dokonana z podziale na część teoretyczną, na którą składają się rozdziały I – II, oraz część praktyczną, którą stanowią rozdziały III – IV. W części pierwszej obejmującej około ½ objętości przedstawiono podstawową wiedzę dotyczącą założeń ogólnych i teoretycznych księgowości. W części drugiej omówiony został całokształt dokumentacji operacji gospodarczych, a więc opisy i wzory podstawowych najczęściej stosowanych w badanej jednostce dowodów księgowych oraz ich ewidencję na kontach.
W rozdziale pierwszym w celu przedstawienia podstawowych zasad organizacji rachunkowości w jednostce gospodarczej, zaprezentowane zostały niezbędne informacje na temat istoty, funkcji oraz zasad prawidłowej rachunkowości, jej form i technik, zasady prowadzenia i funkcjonowania ksiąg rachunkowych, ich elementy składowe, obowiązek prowadzenia, korekta zapisów w księgach. W rozdziale tym omówiono również zakładowy plan kont oraz zasady funkcjonowania konta księgowego. Rozdział drugi zawiera podstawowe informacje dotyczące dokumentowania zapisów w księgach rachunkowych. Przedstawione zostały ogólne zasady dokumentowania operacji gospodarczych, pojęcie, znaczenie i klasyfikacja dowodów księgowych, cechy prawidłowego dowodu księgowego, zasady archiwizowania i przechowywania dowodów księgowych. Rozdział ten zawiera również informacje o organizacji obiegu dowodów księgowych, ich kontroli a także o odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości i dokumentacji księgowej. Rozdział trzeci zawiera organizacyjną i finansową charakterystykę badanej jednostki. Organizacyjna charakterystyka Spółki obejmuje jej powstanie, przedmiot działalności, formę prawną, udziałowców, władze, strukturę organizacyjną i zatrudnienie. Finansowa charakterystyka Spółki sporządzona została na podstawie sprawozdań finansowych z lat 2002, 2003, i 2004. Bilans przedstawia informacje o majątku Spółki i źródłach jego finansowania, natomiast w celu ukazania wyników finansowych jednostki zaprezentowano rachunek zysków i strat. Niniejszą pracę kończy rozdział czwarty, który poświęcony został dokumentowaniu zdarzeń gospodarczych i zapisów księgowych w działalności przedstawianej jednostki. Poszczególne punkty rozdziału przedstawiają kolejno zasady dokumentowania operacji kasowych, z bankiem, naliczeń i wypłat wynagrodzeń, zakupu i sprzedaży, operacji dotyczących środków trwałych, środków trwałych w budowie i gospodarki aktywami trwałymi, dokumentację własną księgowości, a także operacji związanych z gospodarką magazynową. W rozdziale tym zaprezentowane zostały również wzory ważniejszych dowodów księgowych a także przykłady ich ewidencji na kontach.