Transformacja cyfrowa otwiera obywatelom nowe możliwości. Dzięki nowoczesnej administracji publicznej urzędy otwarte są dla obywateli całą dobę. Aby było to jednak możliwe konieczne było przejście bardzo długiej drogi, drogi od urzędu papierowego do cyfrowego. Głównym celem niniejszej pracy było określenie jak, czy i jak daleko zaszła transformacja cyfrowa i czy usługi oferowane przez NFZ i ZUS znane są obywatelom. Autor w swojej pracy pokazał jakie usługi cyfrowe aktualnie świadczą obydwie instytucje. Przedstawiono najważniejsze systemy informatyczne dzięki którym możliwa jest integracja z innymi instytucjami publicznymi jak również świadczenie usług dla obywateli. Nowoczesne technologie dają bowiem obywatelom realne oszczędności czasu i wygodę. Dzięki usługom cyfrowym nie ma już również konieczności osobistego stawiennictwa w Urzędzie, a sprawę można załatwić praktycznie z dowolnego miejsca. Autor poddał również analizie szereg czynników mających wpływ na możliwości wykorzystania usług cyfrowych przez obywateli. Głównym elementem pracy było badanie dokonane na pracownikach instytucji publicznych oraz osobach nieaktywnych zawodowo. Przeprowadzona analiza dowiodła, iż obywatele w pozytywny sposób postrzegają instytucje publiczne świadczące usługi cyfrowe. Potwierdziła również, iż potrzeby w zakresie usług cyfrowych zmieniają się wraz z wiekiem obywateli.
Digital transformation opens up new opportunities for citizens. Thanks to modern public administration, offices are open to them all the time. However, for this to be possible, it was necessary to go a very long way, from the paper to the digital offices. The main goal of this study was to determine if and how far the digital transformation has taken place and whether the digital services offered by the National Health Fund and the Social Insurance Institution are known to Polish citizens. The author in his work presented what digital services are currently provided by both institutions. The most important IT systems have been presented, thanks to which integration with other public institutions and providing digital services to polish citizens have been possible. Modern technologies provide citizens with real time savings and convenience. Thanks to digital services, there is no need for persona appearance in the Office, and all matters can be settled from virtually anywhere. The author also analysed a number of factors influencing the possibilities of using digital services by citizens. The main element of the work was a survey of employees of public institutions and professionally inactive people. The conducted analysis proved that polish citizens have a positive perception of public institutions providing digital services. It has also been confirmed that people requirements for digital services change with their age.