Abstract:
Celem pracy jest próba identyfikacji systemu dystrybucji w firmie PAF Operator Pocztowy. W strukturze pracy można wyróżnić dwie części. Pierwsza z nich, rozdziały I i II, to część teoretyczna oparta o analizę literatury przedmiotu. Druga zaś, rozdział III to część empiryczna, opisująca system dystrybucji w badanym przedsiębiorstwie PAF Operator Pocztowy. Całość pracy kończy podsumowanie w którym znajdują się wnioski z badań przeprowadzonych w spółce PAF Operator Pocztowy. Znajduje się tam krótki opis systemu dystrybucji tej firmy oraz porównanie z modelowymi procesami dystrybucji, które zostały omówione w pierwszych dwóch rozdziałach teoretycznych. W trakcie przeprowadzonych badań stwierdzono interesującą rozbieżność opinii. Otóż przed badaniem, prowadzono luźne rozmowy z kierownikami oddziałów, w wyniku których pojawiła się hipoteza, że pracownicy są zainteresowani zmianami w systemie dystrybucji. Jednak po przeprowadzeniu badania ankietowego okazało się, że zainteresowanie tymi zmianami jest, ale w kadrze kierowniczej. Pracownicy wykonawczy dosyć sceptycznie podeszli do tego tematu, wykazując zainteresowanie zmianami zaledwie w kilkunastu procentach. Sytuacja taka mogła wyniknąć z tego, że kadra kierownicza, mająca częste kontakty z zarządem, nie konsultuje problemów firmy z pracownikami niższych szczebli. Nie jest to sytuacja pozytywna, ponieważ pracownicy wykonawczy bardzo często mają dużo informacji z terenu, których nie mogą nigdzie spożytkować. Pozostaje jedynie czekać, aż kierownictwo w końcu nawiąże relacje partnerskie z pracownikami wykonawczymi. Przyczyni się to do usprawnienia funkcjonowania spółki.