Abstract:
Celem niniejszej pracy było ukazanie dotychczasowego rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce oraz jej dalszych perspektyw na przykładzie ING Bank Śląski S.A. Przyjęto dwie hipotezy badawcze: 1. Wprowadzane przez bank zmiany powodują zwiększenie efektywności korzystania z bankowości elektronicznej. 2. Na rozwój bankowości elektronicznej mają wpływ różne jego rodzaje, aby oferta bankowa stała się ogólnie dostępna. Obie hipotezy zostały w pracy zweryfikowane i stwierdzono ich prawdziwość. W toku weryfikacji wykorzystano dane wtórne (analiza ogólnie dostępnych informacji) oraz dane pierwotne przeprowadzone metodą obserwacji polegającej na niezauważalnym postrzeganiu badanego banku w naturalnych warunkach otoczenia. W celu zweryfikowania pierwszej z hipotez przedstawiono analizę produktów bankowości elektronicznej w ING Bank Śląski S.A. i ich rozwój od 1999 roku do dzisiejszych czasów. Wprowadzane produkty cechowały się różnymi właściwościami, z których w początkowym okresie nie każdy mógł korzystać, dopiero po analizie prób i błędów i wyciągnięcia z nich wniosków bank udoskonalił swój produkt. Podsumowując, w niniejszej pracy na podstawie ING Bank Śląski S.A. starałam się przedstawić historię, współczesność i przyszłość bankowości elektronicznej. Nie było to łatwe zadanie, gdyż bardzo trudno określić, co będzie się działo z bankowością za kilka lat – nawet analitycy bankowi popełniają błędy. Czas pokaże, dokąd zmierza, jakie trudności napotka, co wprowadzi do swojej oferty produktowej, a co nie będzie miało racji bytu. Jedno jest pewne, że bankowość elektroniczna nie powinna być oderwana od rzeczywistej placówki banku, ponieważ nasze społeczeństwo przywiązuje się do tradycyjnych form obsługi.