Współcześnie akty samobójcze stają się coraz częściej podejmowaną formą zachowań młodych ludzi w obliczu pojawiających się trudności życiowych. Nieumiejętność poradzenia sobie z napotykanymi problemami prowadzić może do zachowań autodestrukcyjnych, które wydają się być dla jednostki jedynym wyjściem z kryzysowej sytuacji. Realizowany projekt badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie o występowanie różnic w poziomie i strukturze empatii u młodzieży przejawiającej ryzyko samobójcze i u ich rówieśników bez takiego ryzyka. Program badawczy został zrealizowany przy użyciu następujących metod psychologicznych: Kwestionariusza Empatii Osobowej KEO Zenona Uchnasta, Skali CES-D (The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale) Lenore Sawyer Radloff, opracowaną przez Ewę Dojkę, Macieja Górkiewicza i Andrzeja Pająka w wersji zmodyfikowanej przez Stanisławę Tucholską oraz arkusza personalnego własnej konstrukcji. W badaniach wzięło udział 182 licealistów w wieku od 16 do 19 roku życia. Po wstępnej analizie 26 odrzucono, ponieważ nie spełniały kryterium kompletności lub poprawności. Do dalszego opracowania wzięto 156 poprawnie wypełnionych zestawów metod. W tej grupie było 117 dziewcząt i 39 chłopców. Uzyskane w wyniku badań rezultaty pozwalają na wyciagnięcie wniosków końcowych. Młodzież z wysokim ryzykiem samobójczym różni się od rówieśników bez takiego ryzyka w zakresie poziomu i struktury empatii i cechuje się wyższym poziomem życzliwości warunkowej, większymi kompetencjami interpersonalnymi i mniejszymi kompetencjami intrapersonalnymi.
Today, suicidal acts are increasingly being undertaken form the behavior of young people are faced with the difficulties of life. Inability to cope with the problems they face can lead to self-destructive behaviors that seem to be the only way out of the crisis. Special research project relates to the question about the existence of differences in the level and structure of empathy in adolescents manifesting suicidal and at risk of their peers without such risks. The research was carried out using the following methods of psychological: Empathy Questionnaire personal KEO Zenon Uchnast, CES-D scale (The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale) Lenore Sawyer Radloff, developed by Ewa Dojka, Maciej Górkiewicz and Andrzej Pająk version modified by Stanisława Tucholska and the own personal sheet. A total of 182 high school students aged from 16 to 19 years. On preliminary examination, 26 were rejected because they do not meet the criteria of completeness and correctness. For further elaboration taken correctly completed 156 sets of methods. In this group, there were 117 girls and 39 boys. Resulting from research results allow one to draw conclusions. Children at high risk of suicide are different from their peers without such a risk in terms of the level and structure of empathy and has a higher level of kindness conditional greater interpersonal skills and
competencies intrapersonal smaller.