Celem niniejszej pracy jest przedstawienie istoty przedsiębiorczości akademickiej oraz
analiza i diagnoza stanu przedsiębiorczości akademickiej w Polsce. Metodą badawczą pracy
jest analiza danych wtórnych. Badanie empiryczne powstało na podstawie źródeł wtórnych,
które pochodziły z opracowań naukowych oraz raportów i statystyk instytucji publicznych.
Poniżej znajdują się odpowiedzi na pytania badawcze:
1. Do determinant powstania i rozwoju przedsiębiorczości akademickiej zaliczyć można
wiedzę środowiska naukowego, współpracę środowiska naukowego z przemysłem oraz
komercjalizację powstałych innowacji.
2. Rozwój przedsiębiorczości akademickiej w Polsce jest na słabym poziomie, wynika to z
niskiej innowacyjności przedsiębiorstw oraz zbyt małego wsparcia finansowego dla tego typu
przedsięwzięć.
3. Do silnych stron zaliczyć można: wybitną kadrę naukową, odpowiednią infrastrukturę do
tworzenia innowacji, wysoki poziom dostosowania usług do potrzeb rynkowych, dużą liczbę
ośrodków wspierających przedsiębiorczość akademicką oraz odpowiednie przygotowanie do
komercjalizacji wyników badań naukowych.
Do słabych stron : niski poziom współpracy z zagranicznymi ośrodkami naukowymi, duże
koszty tworzenia innowacji, małą liczba naukowców zainteresowanych współpracą z
przedsiębiorstwami, brak akceptacji dla działań komercyjnych ze strony środowiska oraz
niechęć pracowników naukowych do komercjalizacji ich nowatorskich rozwiązań.
4. Do szans zaliczyć można: współpracę z ośrodkami zagranicznymi, wsparcie ze strony Unii
Europejskiej, powstanie kolejnych programów wsparcia transferu technologii, uczestnictwo w
akademickiej inicjatywie wspólnotowej oraz uczestnictwo w platformie wymiany
umiejętności i doświadczeń.
Do zagrożeń zaliczyć można: akademicką szarą strefę, niskie publiczne wsparcie finansowe,
bariery prawne, złą sytuację gospodarczą oraz naśladownictwo tworzonych innowacji przez
inne przedsiębiorstwa.
The aim of this paper is to present the essence (nature) of the academic
entrepreneurship as well as the analysis and the diagnosis of its condition in Poland. The
research method of this paper is the secondary data analysis. The empirical study was based
on secondary sources, derived from scientific studies as well as reports and statistics of
public institutions.
The answers to the research questions are following:
1. The determinants of the emergence and development of academic entrepreneurship
include not only the knowledge of the scientific community but also the cooperation of the
scientific community and industry and the commercialization of formed innovations .
2. The development of academic entrepreneurship in Poland is low, due to the low
innovativeness of enterprises and too little support for such ventures.
3. The advantages include: outstanding faculty, adequate infrastructure for innovation, a
high level of customization of services to the needs of the market, a large number of academic
centers of entrepreneurship, proper preparation for commercialization of research.
The disadvantages comprise: low level of cooperation with foreign scientific centers, high
costs of innovation, a small number of researchers interested in cooperation with companies,
lack of acceptance of commercial activities on the part of the scientific community and the
reluctance of scientists to commercialize their innovative solutions.
4. The opportunities constitute: cooperation with foreign institutions, the support of the
European Union, the emergence of the successive technology transfer support programmes,
participation in the academic community initiative and participation in the skill and
experience exchange platform.
The threats include: academic underground economy, low public financial support, legal
barriers, the poor economic condition and the imitation of the innovations by other
companies.