Abstract:
W dobie globalizacji, aby działać efektywnie, przedsiębiorstwa coraz częściej starają się rozszerzać zakres swojej działalności o nowe rynki. Organizacje, które osiągną przewagę konkurencyjną mogą dalej się rozwijać. Aby to się stało, niezbędne jest dokładne poznanie i analiza potencjalnych rynków, które różnią się od siebie w znacznym zakresie, także pod względem społeczno-kulturowym. Niniejsza praca ma na celu wykazanie zasadności badania różnic kulturowych w organizacjach działających w odmiennych warunkach kulturowych oraz wykorzystania tej wiedzy w zarządzaniu. Jest rzeczą trudną zrozumienie przedstawicieli innych kultur, zwłaszcza, że zróżnicowanie między poszczególnymi jednostkami występuje w wielu wymiarach. Dlatego należy stworzyć sobie możliwość lepszego zrozumienia własnej kultury i różnic kulturowych, gdyż umiejętność ich rozpoznawania i radzenia sobie z nimi jest nieodzownym elementem pracy w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Dzieje się tak, gdyż w obliczu postępującej globalizacji przedsiębiorstwa stają się coraz bardziej różnorodne a wiedza interdyscyplinarna. Można wykorzystać w tym celu opracowane przez teoretyków przedmiotu modele badawcze, dzięki którym w prosty i przejrzysty sposób dokonuje się systematyzacji różnic i analizy otoczenia kulturowego, z którym styka się przedsiębiorstwo działające na rynkach zagranicznych. Jedną z takich firm jest Dressta Co. Ltd., spółka joint venture, zajmująca się sprzedażą maszyn budowlanych na całym świecie. Praca ma wykazać, że umiejętne poznanie wiedzy z zakresu wielokulturowości przez pracowników firmy, ułatwia prowadzenie interesów z innymi przedsiębiorstwami.