dc.description.abstract |
Konflikty w środowisku pracy nie są czymś niezwykłym. Niewielkie nieporozumienia, zażarte dyskusje, spory, są naturalnym elementem tego środowiska. Jeśli jednak różnice zdań i nieporozumienia, zamiast być czynnikiem twórczym, przybierają charakter destrukcyjny, stając się źródłem przeżywania złych emocji i uczuć u osób ich doświadczających jest to sytuacja niebezpieczna, mogąca zaowocować stresem i rozluźnieniem więzi w zespole pracowniczym. Często konflikt zamiast jego rozwiązania, jest podtrzymywany i rozwijany przez pracowników. W konsekwencji prowadzi to do głębokiego rozbicia zespołu pracowniczego i jego podziału, narastają antagonizmy i wzajemne uprzedzenia. Relacje ze współpracownikami przestają być źródłem satysfakcji i wsparcia a stają się przyczyną dużego stresu i niosą ze sobą poważne koszty psychologiczne. Dlatego tak ważna jest wiedza na temat konfliktu, jego przyczyn powstawania, sposobów jego rozwiązywania w środowisku pracy zarówno wśród pracowników jak i menedżerów. Badania zostały przeprowadzone na przykładzie Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo Usługowego „HTM” w Końskich. Celem badań stało się zdiagnozowanie obszarów tworzenia się konfliktów oraz ustalenie: jak są rozwiązywane sytuacje konfliktowe w środowisku pracy w firmie „HTM”. Ponadto celem badań było zanalizowanie postaw i zachowań pracowników i menedżerów liniowych, ich sposób podejścia do sytuacji konfliktowych oraz zdolności komunikowania się. Analiza ta miała również ustalić czy menedżerowie mają wypracowane metody i fazy rozwiązywania konfliktu. |
pl |