Abstract:
W ostatnim czasie przedsiębiorstwa zaczęły zwracać coraz większą uwagę na szkolenia pracowników, dostrzegając w korzyściach, jakie mogą za sobą nieść szansę na rozwój i zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej na rynku. Dlatego też zaczęto uwzględniać potrzebę kształcenia pracowników w planach strategicznych a co dużo ważniejsze przestano uważać pracowników jedynie za źródło kosztów. Zauważono bowiem, że pracownicy przedsiębiorstwa to cenny zasób, w który należy inwestować, by mógł się rozwijać i przynosić zyski. Inwestowanie w pracownika może przyjąć formę szkolenia. Natomiast niewątpliwe korzyści szkoleń powinny być zwrotem z tej inwestycji. Wiadomo jednak, że inwestycje nie zawsze przynoszą oczekiwany zwrot. Dlatego też, aby system szkoleń był efektywny musi być spójny z misją i strategią firmy, uwzględniać potrzeby organizacji, grup pracowników i jednostek. Powinien być przemyślany i dobrze zaplanowany. W tworzenie takiego systemu powinni być zaangażowani pracownicy każdego szczebla organizacyjnego a jednocześnie każdego z tych pracowników system szkoleń obejmować powinien. Celem niniejszej pracy jest przybliżenie tematyki szkoleń pracowników oraz przedstawienie budowy efektownego systemu szkoleń poprzez analizę literatury na ten temat oraz przez jej zilustrowanie przykładem.