Abstract:
Celem podjętych badań w przedstawionej pracy było ustalenie związku między
stopniem awansu zawodowego nauczycieli a wynikami uzyskiwanymi przez uczniów
na egzaminach kończących szkołę podstawową i gimnazjum. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale ukazano zawód nauczyciela, oraz przebieg awansu zawodowego. Omówiono rodzaje egzaminów zewnętrznych: na koniec szkoły podstawowej i gimnazjum oraz przebieg procesu edukacyjnego na wyżej wymienionych etapach. W rozdziale drugim przedstawiono problemy metodologiczne własnych badań.
Ukazano: cele, problematykę i hipotezę, metody, techniki i narzędzia, charakterystykę
badanego terenu i badanej grupy oraz organizację i przebieg badań. W rozdziale trzecim dokonano analizy wyników badań obejmujących wpływ awansu zawodowego i różnych form doskonalenia zawodowego nauczycieli na wyniki uzyskiwane przez uczniów na egzaminach zewnętrznych. Przeanalizowano także wyniki jakie uzyskali uczniowi na sprawdzianie po klasie szóstej i egzaminach gimnazjalnych oraz przebieg awansów zawodowych nauczycieli w okresie ostatnich pięciu lat. W zakończeniu pracy dokonano podsumowania wyników przeprowadzonych badań.