Abstract:
Międzynarodowe korporacje wprowadziły nowy sposób traktowania pracowników. Te zasady wprowadzają także polskie przedsiębiorstwa. Celem pracy jest analiza systemów motywowania pracowników i jego specyfiki w firmie BMW Polska oraz zbadanie ich poziomu satysfakcji z pracy. W pierwszym rozdziale zostały przedstawione wczesne teorie motywacji: model tradycyjny, model stosunków współdziałania oraz model zasobów ludzkich, a także współczesne teorie motywacji: treści, procesu i wzmocnienia. Drugi rozdział prezentuje: materialne i niematerialne narzędzia motywowania. Rozdział trzeci obejmuje historię koncernu BMW jako międzynarodowego producenta samochodów na świecie. Zaprezentowana została także polityka personalna oraz standardy HR w Grupie BMW, czyli tak zwana „Wielka Piątka”. Ostatni rozdział zawiera badanie poziomu satysfakcji pracowników warszawskiego oddziału BMW Polska. Przyjęto, bowiem założenie, że poziom satysfakcji pracowników jest miernikiem efektywności systemu motywacyjnego. Elementy motywowania, które zostały wzięte pod uwagę to: warunki pracy, wynagrodzenie materialne i pozamaterialne, atmosfera pracy, praca w zespole a także relacje podwładny – przełożony.