Abstract:
Praca dąży do przybliżenia złożoności rynku spożywczego ze szczególnym naciskiem na stronę marketingową. Związane jest to z usytuowaniem firmy w przestrzeni konkurencyjnej, w której musi funkcjonować oraz strategią działania umożliwiającą jej zyskanie przewagi nad kluczowymi konkurentami. W rozdziale pierwszym przedstawiono charakterystykę rynku spożywczego. Ukazano podstawowe różnice pomiędzy rynkiem dóbr konsumpcyjnych a rynkiem dóbr przemysłowych. W dalszej części rozdziału przedstawiono strategie, jakimi kierują się przedsiębiorcy funkcjonujący na omawianym rynku i jak ważny jest jej odpowiedni dobór. Rozdział ten ma również za zadanie wyjaśnienie terminu merchendisingu i wytłumaczenie jaką funkcję merchendising pełni w pracy przedstawiciela handlowego. Drugi rozdział koncentruje się na problematyce związanej z dystrybucją. Cel założony w tej części pracy to budowanie długofalowych relacji z klientami jako jedno z głównych i najistotniejszych zadań przedstawicieli handlowych. Dobre przygotowanie przedstawicieli handlowych to wizytówka firmy działająca na rynku. Rozdział trzeci to część badawcza, ukazująca działalność gospodarczą na rynku spożywczym na podstawie Grupy Maspex Wadowice. Przedstawiono historię powstania i rozwoju Maspexu, asortyment oferowany przez firmę. Ukazano strukturę organizacyjną działu sprzedaży firmy Maspex i rozmieszczenie w niej zasobów ludzkich, oraz określono miejsce i rolę działu sprzedaży w Grupie Maspex Wadowice. Rozdział czwarty skupia się na przedstawieniu funkcjonowania działu sprzedaży w firmie. Przedstawiono zadania i rolę przedstawicieli handlowych w Grupie Maspex Wadowice. Opisano funkcjonowanie i ocenę przedstawicieli w Maspexie.