Abstract:
Znajomość etapu rozwoju, jaki osiągnęła organizacja jest jednym z warunków
poprawnego jej funkcjonowania w otoczeniu. Aby ustalić etap rozwoju konieczne jest
przeprowadzenie diagnozy. Celem diagnozy jest rozpoznanie i ocena rzeczywistego stanu,
poziomu rozwoju, jaki osiągnęła badana organizacja. Jest to narzędzie inspirujące do
działania na wypadek kryzysu, jaki w bliższej bądź dalszej przyszłości może doświadczyć
organizację. Poprawnie przeprowadzona diagnoza pozwala nie tylko na wskazanie
właściwego dla danej organizacji miejsca na krzywej cyklu życia organizacji, ale również
uświadamia kierownictwu, że znajomość tego miejsca pozwala na poprawne zarządzanie
rozwojem dostosowując tym samym organizację do osiągniętego przez nią poziomu
rozwoju. Celem niniejszej pracy jest diagnoza etapu rozwoju, jaki osiągnęła jedna z
firm działających na rynku południowo – wschodniej Polski, zajmująca się wydobyciem i
przeróbką kruszywa. Przedstawiono definicje kluczowych pojęć, jakimi są wzrost i rozwój
przedsiębiorstwa, prezentację głównych teorii i koncepcji rozwoju oraz charakterystykę modeli rozwoju organizacji. Zaprezentowano model rozwoju L. E. Greinera. Szczególną uwagę zwrócono na charakterystykę kluczowych czynników zarządzania, bez których nie można dokonać diagnozy etapu rozwoju organizacji za pomocą niniejszego modelu. Czynniki te to cel zarządzania, struktura organizacyjna, system kontroli i motywacji oraz styl kierowania wszystkie one są jednocześnie elementami organizacji a ich stan świadczy o poziomie rozwoju, jaki osiągnęła organizacja. Przedstawiono definicję, istotę i etapy diagnozy oraz instrumenty diagnozy. Dokonano prezentacji przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, które pomogą w poprawnym zdiagnozowaniu przedsiębiorstwa. Przedstawiono identyfikację i diagnozę etapu rozwoju, na jakim obecnie znajduje się badane przedsiębiorstwo oraz propozycję kierunków dalszego rozwoju.