Abstract:
Nastawienie na jakość wymieniane jest jako jeden z głównych trendów w rozwoju światowej edukacji na najbliższe lata. Nie omija ono także aktualnie reformowanego szkolnictwa w Polsce. Wprawdzie wypracowuje ono własne drogi osiągania jakości, ale poszukiwane są jeszcze odpowiedzi na liczne, związane z tym tematem pytania.
Argumenty za i przeciw ISO serii 9000 są adekwatnym odzwierciedleniem prowadzonych od wielu lat debat o jakości funkcjonowania wszelkich podmiotów gospodarczych, z którymi spotykamy się na co dzień. W tych rozważaniach nie może zabraknąć także problematyki szkoły, gdyż ona powinna dawać przykład takiego zorganizowania procesu wychowania i kształcenia, który pozostawia trwałe ślady w osobowości każdego ucznia, użyteczne dla niego i społeczeństw.
Normy ISO 9000 są potrzebne szkolnictwu i wszystkim jego klientom, gdyż oparte są na podstawie uznanego dorobku wielu dyscyplin naukowych (ekonomii. organizacji. logiki, zarządzania) i pozwalają na uniknięcie błędów, które mogłyby pogorszyć pozycję szkoły w świecie narastającej konkurencji. Niniejsza praca prezentuje teoretyczną stronę funkcjonowania systemu zapewniania jakości ISO serii 9000 popartą praktycznym jego wdrożeniem w Zespole Szkół Prywatnych w Katowicach. Głównym powodem wyboru tego problemu był fakt iż w Polsce śladami najbardziej rozwiniętych krajów świata coraz więcej organizacji usługowych w tym szkół stosuje system zapewnienia jakości.