Abstract:
Przedsiębiorstwa działające w dzisiejszych realiach gospodarki rynkowej muszą posiadać zdolność do szybkiej reakcji na zmiany zachodzące w ich otoczeniu. Zdolność tą zapewnia im posiadanie i realizacja strategii. Właśnie właściwa realizacja strategii decyduje o możliwościach przetrwania i przyszłego rozwoju organizacji. Czynnikami sukcesu przedsiębiorstwa XXI wieku jest elastyczność, innowacje oraz efektywne zarządzanie informacją. Tradycyjne systemy zarządzania i pomiaru efektywności koncentrują się na takich miernikach jak zysk czy koszty jednostkowe i są niewystarczające do monitorowania i zarządzania niematerialnymi składnikami przedsiębiorstwa. Ich analiza pozwala jedynie ocenić, jaka była efektywność w przeszłości. Natomiast nie informują o tym jaka będzie jej przyszłość i czy jest i w jakim stopniu realizowana strategia firmy. Rozwiązaniem umożliwiającym poprawę efektywności i konkurencyjności przedsiębiorstwa jest stosunkowo nowe narzędzie służące do kompleksowego pomiaru efektów działania organizacji, także do budowy, a przede wszystkim wdrażania strategii – Strategiczna Karta Wyników (Balanced Scorecard).
W niniejszej pracy autor skupia się nad procesem wdrażania strategii przedsiębiorstwa produkcyjnego jakim są Zakłady Azotowe w Tarnowie – Mościcach S.A. i nad Strategiczną Kartą Wyników jako instrumentem wspierającym proces strategii ZAT.
Celem pracy jest udzielenie odpowiedzi na pytanie jaka jest rola BSC w procesie realizacji strategii ZAT oraz ocena przeprowadzonego w 2004 roku procesu wdrażania SKW w ZAT.