Proces wzrostu i rozwoju rodzinnej firmy należącej do sektora małych i średnich
przedsiębiorstw jest szczególnie zależny od elementów występujących w obszarze
zarządzania przedsiębiorstwem i podejmowanych w związku z tym decyzji. Ustalenie
kwestii problemowych i czynników tworzących bariery w realizacji zamierzonych
celów na współcześnie konkurującym rynku jest niezbędne w odkryciu sposobów
służących ich eliminacji. Zastosowanie właściwie opracowanego modelu rozwoju
organizacji w zakresie teorii zarządzania pozwala na dokonanie diagnozy rozwoju firmy
w danej branży, skupia się wokół rozpoznawania potrzeb nabywców i oferowania im
produktów, które będą zaspokajać ich potrzeby w satysfakcjonujący sposób i na
warunkach najbardziej dogodnych dla dokonywania zakupu. Główną przesłanką
marketingu w punkcie sprzedaży jest zapoznanie klienta z produktem, a następnie
utrzymywanie tego kontaktu. Wynika stąd podstawowa zasada marketingu, czyli
koncentracja na kliencie. Bowiem to klient jest pierwszym ogniwem, które poprzez
wybór oferowanych produktów prowadzi do osiągnięcia zysków w firmie handlowej.
Praca charakteryzuje modele rozwoju przedsiębiorstwa zaczerpnięte z teorii
zarządzania, stanowiące podstawę do analizy rozwoju firmy funkcjonującej w branży
budowlanej, opisuje branżę budowlaną i stojące przed nią dylematy, ukazuje wymiar
operacyjny i strategiczny przedsiębiorstwa z sektora MSP. Zagadnienia te zostały
przedstawione w oparciu o strategię rozwojową wdrażaną w firmie rodzinnej
FAMILIA, zajmującej się sprzedażą materiałów budowlanych, zlokalizowanej w stałym
punkcie sprzedaży i biurach obsługi klienta na terenie gminy Biecz w powiecie
gorlickim.
The process of growth and development of a family company belonging to the small and medium-sized enterprise sector is particularly dependent on factors present in the area of enterprise management and decisions made in connection with it. Identification of the problematic issues and factors creating barriers on the way to accomplishing the intended targets on the modern competitive market is essential for discovering ways to eliminate them. Implementation of a properly prepared model of development of an organization in the scope of the management theory enables to make a diagnosis of company development in a given line of business, it focuses on recognizing the needs of purchasers and on offering them products which will satisfy their needs and on the most convenient purchase conditions. The main idea of marketing at the retail outlet is to familiarize the customer with the product and then to maintain this contact. This is so because the customer is the first link, which, through his or her choice of the products offered, leads to making profits in a trading company. The thesis characterizes enterprise development models taken from the management theory which constitute the basis for an analysis of development of a company operating in the construction industry. Also, it describes the construction industry and the dilemmas it faces, it shows the operational and strategic dimension of an enterprise belonging to the SME sector. The issues are presented basing on the development strategy implemented in “FAMILIA” family business – a company which deals in construction materials and is located in a permanent retail outlet and in customer service offices on the territory of Biecz administrative district (Biecz community) within the county of Gorlice (Gorlice district).