Współpraca organizacji pozarządowych z biznesem: porównawcze badania ankietowe

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Jasieński, Michał
dc.contributor.author Grzyb, Monika
dc.date.accessioned 2014-02-11T10:15:55Z
dc.date.available 2014-02-11T10:15:55Z
dc.date.issued 2011-12-22 11:02:10
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/5552
dc.description.abstract Przedmiotem badania jest analiza współpracy biznesu z organizacjami pozarządowymi. Celem pracy jest weryfikacja hipotezy czy sektor pozarządowy współpracuje z biznesem na zasadach partnerstwa. W pierwszej części uporządkowano podstawowe zagadnienia związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, III sektorem oraz pojęcia związane ze współpracą. Przeważającą częścią pracy jest analiza współpracy NGO z biznesem w kontekście: 1) analizy potencjału trzeciego sektora i środowiska biznesu, 2) badania współpracy międzysektorowej w opinii obydwu grup respondentów, 3) oceny barier i korzyści determinujących współpracę między sektorami, 4) oceny poziomu satysfakcji ze współpracy biznesu z III-cim sektorem, 5) oceny poziomu zaufania. Wyniki badań ankietowych zostały przeprowadzone wśród 42 przedstawicieli organizacji pozarządowych i 42 przedstawicieli firm w Małopolsce. Analiza wskazuje, że organizacje pozarządowe coraz częściej współpracują z biznesem i na odwrót. Jednak jak pokazuje badanie, obydwa sektory w większości preferują współpracę we własnym środowisku, niż ze sobą nawzajem. Badanie potwierdziło znaczne różnice pomiędzy biznesem, a organizacjami oraz wiele stereotypów, które skutkują wzajemną nieufnością. Zaufanie, atrakcyjność, powtarzalność interakcji oraz równouprawnienie to czynniki, które są ze sobą wzajemnie powiązane i wpływają na współpracę pomiędzy partnerami. Ciekawym wynikiem badania jest fakt, że firmy widzą związek pomiędzy zaufaniem a atrakcyjnością organizacji. Im atrakcyjniejsza organizacja, im ciekawsza oferta i sposób przedstawienia wspólnych korzyści, tym łatwiej przedstawiciele firm są w stanie takim organizacjom zaufać i nawiązać współpracę. W przeciwieństwie, sektor pozarządowy nie do końca widzi związek pomiędzy zaufaniem a atrakcyjnością firmy; możliwe, że organizacje z założenia widzą w biznesie korzyści, choćby te finansowe. Wyniki badań wskazują nie tylko na brak zaufania pomiędzy biznesem a NGO, ale również brak wiedzy o sobie nawzajem. Brak zaufania szczególnie widoczny jest w kontekście równouprawnienia: większość firm nie postrzega organizacji, jako równych sobie partnerów, ich ocena to 17% na 100%, w przeciwieństwie do organizacji, które oceniły biznes na 69%. Ponadto analiza potwierdziła związek pomiędzy zaufaniem a powtarzalnością interakcji: im częściej biznes i NGO ze sobą współpracują, tym większym darzą się zaufaniem, które korzystnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa i relację partnerską. Mimo, iż organizacje i biznes widzą kompromis inaczej, warto promować CSR w firmach, które są szansą dla organizacji, z drugiej strony – spójna i pozytywna marka organizacji tylko zachęca firmy do współdziałania. pl
dc.description.abstract The subject of the Thesis is an analysis of the cooperation between NGO and business. The aim of the work is verification of the hypothesis that non-governmental organizations are working with business on a partnership basis. The first chapter includes reviews of basic issues related to Corporate Social Responsibility, NGO and cooperation. The main part of the text come to conclusions from the analysis of partnership between NGO and business in the context of: 1) analysis of the potential of NGO and the business community, 2) analysis of the inter-sector cooperation in the opinion of both groups, 3) barriers and benefits of the cross-sectoral cooperation, 4) analysis of the level of satisfaction 5) analysis of the level of trust. The main part of the text come to conclusions from the analysis of this partnership. The study involved 42 NGOs and 42 companies in the Malopolska region. The results show that NGOs are interacting with business, but still there are many stereotypes. NGO and business prefer to work in their own environment rather than with each other. The study confirmed significant differences between business and organizations, and many stereotypes that result in mutual distrust. Factors that determine cooperation are trust, attractiveness and repeatability of interaction. An interesting result of the study is how companies see the relationship between trust and attractiveness of the organization. The more attractive the organization, and offer more interesting ways to create the common benefit, the more easily the companies are able to trust and cooperate with them. In contrast, NGOs do not quite see the connection between trust and attractiveness of the company. The results show not only a lack of trust between business and NGOs, but also lack of knowledge about each other. Lack of confidence is particularly clear in the context of equality: most companies do not perceive the organization as equal partners, their rating is 17% to 100%, as opposed to business organizations perceived at 69% by the NGOs. The analysis confirmed the relationship between trust and repeatability of interaction: the more business and NGOs work together, the more they see a positive effect of security and partnership. Although sectors differ, it is worth to promote CSR in the company, which is an opportunity for the organization. On the other hand, consistent and positive brand of the organizations only encourages companies to work together. The implementation of CSR strategies by business entities presents an opportunity for non-governmental organisations. A solid, positive brand can open new possibilities for an NGO. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights open access
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject organizacje pozarządowe pl
dc.subject biznes pl
dc.subject współpraca pl
dc.subject zaufanie pl
dc.subject korzyści pl
dc.subject bariery pl
dc.subject atrakcyjność pl
dc.subject non-governmental organizations pl
dc.subject business pl
dc.subject partnership pl
dc.subject trust pl
dc.subject benefits pl
dc.subject barriers pl
dc.subject attractiveness pl
dc.title Współpraca organizacji pozarządowych z biznesem: porównawcze badania ankietowe pl
dc.title.alternative Partnerships between NGOs and business firms: a comparative study pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-02-11T09:02:05Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]
  • Prace dyplomowe wyróżnione - Pełne teksty - Full text [376]
    W tej kolekcji zostały zamieszczone pełne teksty prac dyplomowych studentów wyróżnionych przez Komisję Uczelnianą. Zakres chronologiczny kolekcji obejmuje prace z lat 2008 - 2014 i będzie sukcesywnie uzupełniany o nowe dokumenty.

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info