Przedmiotem pracy licencjackiej jest analiza procesu sprzedaży stosowanego w przedsiębiorstwie Wag-Pol, producenta wag samochodowych. Jako podstawę do dalszych wniosków ukazano czynniki oraz metody mające wpływ na zwiększenie efektywności tego procesu. Wynikiem analizy jest zaprezentowanie optymalnej metody wykorzystanej w doskonaleniu procesu sprzedaży oraz sposobu jej stosowania. Przeprowadzona analiza pokazała, że w przedsiębiorstwie Wag-Pol największy wpływ na sprzedaż i wzrost jej efektywności ma metoda benchmarkingu, stosowana jako podejście procesowe, pozwalające na wdrożenie najefektywniejszych udoskonaleń. Dotyczy ona szczególnie stosowanych strategii marketingowych oraz procedur sprzedażowych. Poza benchmarkingiem, duży wpływ na uzyskiwane efekty w sprzedaży ma sylwetka sprzedawcy. Pomocne są również psychologiczne narzędzia wywierania wpływu. Kształtowanie postaw sprzedawców oraz wiedza o niniejszych narzędziach w dużej mierze zależy od wdrożenia odpowiedniego programu szkoleniowego.
The subject of this BA dissertation is the analysis of the sales process used by the company Wag-Pol, a manufacturer of car scales. As a basis for further conclusions, the factors and methods influencing the increase of effectiveness of this process are shown. The result of the analysis is to present the best method used to optimize the sales process and the way of its implementation. The conducted analysis has shown that in the company Wag-Pol the greatest influence on sales and the increase of its effectiveness is done by benchmarking, used as a process approach, which allows for implementation of the most effective improvements. It applies particularily to the marketing strategies and sales methods being used. Apart of benchmarking, a big influence on the results achieved in sales has the salesperson profile. Also helpful are the psychological tools of projecting influence. The shaping of attitude of the sales team and knowledge of hereby tools is largely dependent on the implementing of appropriate training programme.