Abstract:
Celem pracy jest przede wszystkim ukazanie innowacji jako ważnego czynnika osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku. Teza pracy jest następująca: strategiczne zarządzanie innowacjami umożliwia dynamiczny rozwój przedsiębiorstw, a także warunkuje osiąganie przewagi konkurencyjnej na rynku, co ma miejsce również w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Przykłady firm innowacyjnych dowodzą, iż stosowanie różnych metod pozyskiwania innowacji, a następnie wdrażanie opłacalnych innowacyjnych projektów daje wiele korzyści oraz umożliwia osiąganie przewagi konkurencyjnej na rynku. Stosowanie nowoczesnych metod zarządzania, udoskonalanie lub wprowadzanie innowacyjnych produktów, wdrażanie nowoczesnych technologii wspomaga rozwój firmy. Jednakże warunkiem powodzenia przedsięwzięć innowacyjnych w firmie jest przede wszystkim dokładne i umiejętne ich zaplanowanie, zgodne z określonym kierunkiem strategicznego rozwoju firmy oraz uwzględnienie uwarunkowań otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji. Dlatego dokonano analizy przykładów firm innowacyjnych działających na polskim rynku, które swój rozwój i przewagę w branży zawdzięczają przede wszystkim wdrożonym innowacjom produktowym, technologicznym i organizacyjnym. Ukazano to na przykładzie firmy Kolastyna działającej na polskim rynku kosmetycznym. Podczas realizacji pracy badawczej przeprowadzono m.in. badania przeglądowe, wśród których ujęto obserwację otoczenia, wywiady grupowe i bezpośrednie. Badania przeglądowe miały na celu zidentyfikowanie prowadzonej polityki innowacyjnej w firmie Kolastyna. W wyniku realizacji badań pierwotnych w firmie Kolastyna zidentyfikowano zachodzące w niej procesy biznesowe, uzyskano dane o zasobach, dane statystyczne, informacje o działalności firmy, a także o planowanych kierunkach jej rozwoju. W wyniku przeprowadzonych badań literaturowych oraz badań firm innowacyjnych
udowodniona została teza oraz osiągnięto zakładane cele pracy.