Abstract:
Obecnie, termin zarządzanie jakością nie budzi juz wątpliwości. Jest ważną kwestią pozostającą w świadomości kierowników i menedżerów, ponieważ jakość i niezawodność to istotne czynniki dla sukcesu ekonomicznego firmy. Na współczesnych rynkach międzynarodowych działa silna konkurencja. Dlatego też, przedsiębiorstwa, bez względu na rodzaj i rozmiar, potrzebują dążyć do wprowadzania systemów jakości i pozyskiwania certyfikatów, co bardzo często pociąga za sobą wielkie koszty i wymaga pomocy z zewnątrz.
Polscy przedsiębiorcy, obecnie mają już tą świadomość znaczenia systemów jakości, które nie tylko polepszają ogólną rentowność, ale znacznie umacniają pozycję firm na rynku i zwiększają zaufanie klientów. Co więcej, stanowią kluczową wartość dla integracji w ramach Unii Europejskiej. W ostatnich latach, zainicjowano w przedsiębiorstwach w Polsce intensywnie rozwijający się proces wdrażania międzynarodowych i europejskich norm dotyczących systemów jakości (normy serii ISO 9000/EN 29000). Istota zastosowań tych norm sprowadza się do zaprojektowania, wprowadzenia i eksploatowania systemu jakości, według jednego z proponowanych modeli, obejmujących różne zakresy problematyki zarządzania jakością. Niestety, wymienione normy nie stanowią wystarczającej podstawy metodologicznej dla wykonania tak złożonego i trudnego zadania wdrożeniowego oraz uzyskania możliwego maksimum po stronie efektów jakościowych . Problem wynika nie tylko ze stosowanej dotychczas odmiennej praktyki gospodarczej (skierowanej na ilość, nie na jakość) zakorzenionej głęboko w świadomości menedżerów. Pewnym hamulcem zmian jest niedostateczny rozwój nauki i kształcenia w zakresie zarządzania jakością.