Abstract:
Przedsiębiorstwa w swojej działalności zawsze posługują się marketingiem. Może być to jednak marketing intuicyjny, chaotyczny, a może być również marketing planowy, uwzględniający specyfikę branży, samego przedsiębiorstwa i produktu przez nie oferowanego. Marketing chaotyczny może często przynieść więcej szkód niż efektów pozytywnych. Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorstwa budowały strategię marketingową nie w oparciu o marzenia, lecz rzetelną analizę warunków działania. Podstawą formułowania strategii marketingowej powinna być dokładna analiza rynku, która dostarczy informacji o potrzebach i preferencjach klientów, sile konkurencyjnej firm działających w sektorze i pozostałych zmiennych charakterystycznych dla otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa. Strategia marketingowa wytycza drogę działania przedsiębiorstwa na rynku. Dlatego tak ważne jest, aby była ona dostosowana do jego specyfiki i wymagań. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie koncepcji i metod analizy strategii marketingowej firmy oraz zastosowanie tych metod w celu analizy i oceny strategii marketingowej stosowanej przez przedsiębiorstwo „Uzdrowisko Krynica-Żegiestów” S.A w obszarze wody mineralnej i leczniczej, latach 2000-2004. Cele szczegółowe są następujące: zbadanie, czy „Uzdrowisko Krynica-Żegiestów” S.A. prowadzi działania mające na celu określenie rynku docelowego i dostosowanie cech produktu do jego wymagań; zbadanie, czy w przedsiębiorstwie monitoruje się zmiany zachodzące w sektorze w celu określenia struktury i zachowań konkurentów; zbadanie czy strategie marketingowe formułowane w obszarze kompozycji marketingowej są odpowiedzią na trendy zachodzące w otoczeniu; zbadanie czy i jaki wpływ na strategie marketingowe „Uzdrowiska Krynica-Żegiestów” S.A. mają strategie stosowane przez najbliższych konkurentów; • zbadanie jaki wpływ na strategie marketingowe ma specyfika branży, w której działa firma.