dc.description.abstract |
Głównym celem niniejszej pracy jest istota tworzenia i funkcjonowania Oświatowych Zespołów Ekonomiczno – Administracyjnych na przykładzie gminy Gorlice. Praca ma charakter empiryczno – prawny. Oświatowy Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Gminy Gorlice to jednostka wywodząca się z samorządu terytorialnego, jakim jest gmina. Aby w sposób pełny i adekwatny przedstawić znaczenie tej jednostki, jej działalność w zakresie gospodarki finansowej szkół i przedszkoli trzeba najpierw spojrzeć na ostatnie dziesięciolecia samorządu terytorialnego. Następnie przedstawiono gminę Gorlice i OZEA, jego główne cechy i założenia. Przede wszystkim OZEA będzie rozważany w kryteriach jednostki samorządu terytorialnego, jako pomocnicza instytucja obsługująca placówki szkolne i przedszkolne w obszarze ich obsługi finansowo - księgowej. Istotna jest część pracy poświęcona strukturze budżetu, dochodach OZEA i pozyskiwaniu dodatkowych środków. Dotacje i subwencje to główne źródła finansowania gminy, w tym jednostki oświatowej. Jednak obydwa źródła finansowania szkół i przedszkoli nie są w pełni wystarczające. Dlatego przedstawiono inne możliwości pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych dla jednostek gminy. Podjęto też próbę odpowiedzi na pytania: czy korzystne pod względem finansowym i organizacyjnym jest tworzenie zespołów ekonomiczno – administracyjnych do obsługi szkół i przedszkoli, czy obsługa w takim zespole spełnia oczekiwania organów gminy, osób zatrudnionych w gminie i klientów. |
pl |