dc.description.abstract |
Problem związany z wyborem właściwej strategii rozwoju dla firm ze wszystkich sektorów rynkowych staje się coraz większy. Wybór strategii rozwoju, coraz częściej decyduje o „być albo nie być” dla danego podmiotu gospodarczego, a brak rozwoju prowadzi wprost do upadku. Zwykle strategia kojarzy się z wyborem drogi rozwoju przedsiębiorstwa poprzez zwiększenie sprzedaży na skutek większych nakładów na reklamę i promocję, rozwinięciem, unowocześnieniem produktu, próbą wejścia na nowy rynek zbytu, rozwojem mocy produkcyjnych i jakości przez budowę nowych fabryk, magazynów, sklepów. Niniejsza praca stanowi próbę wskazania alternatywnej drogi rozwoju, jaką jest fuzja lub przejęcie innego przedsiębiorstwa. Celem pracy jest jak najszersza charakterystyka fuzji i przejęć przedsiębiorstw, pokazanie czym one są, jakie są ich rodzaje, funkcje i jakie przynoszą korzyści. Praca ta zawiera również opis przykładu fuzji dwóch przedsiębiorstw: Curyło Sp. z o.o. i ASterix S.A. Wybór tematu zdeterminowały następujące okoliczności: 1. Przedsiębiorstwa przy konstruowaniu strategii poszukują możliwie najlepszej i najbardziej efektywnej drogi rozwoju. 2. Zarządy wielu przedsiębiorstw nie znają tematyki fuzji i przejęć, procedur i sposobów ich przeprowadzania, ani korzyści jakie za sobą niosą. 3. Zarządy wielu przedsiębiorstw nie zdają sobie sprawy z istoty procesu integracji w fuzjach i przejęciach przedsiębiorstw. Hipoteza badawcza zakłada, iż korzyści skali i korzyści finansowe jakie niosą za sobą fuzje i przejęcia występują w wyniku realizacji procedury integracji łączących się przedsiębiorstw. |
pl |