W pracy przeprowadzono analizę systemu komunikacji wewnętrznej polskiego oddziału międzynarodowej korporacji X. Badania zostały przeprowadzone z wykorzystaniem metody ankietowej, narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety zawierający pytania otwarte, zamknięte, kontrolne oraz skale. Respondenci to grupa osób pełniących funkcje kierownicze w wyżej wymienionej firmie oraz jej pracownicy szeregowi. Sformułowany problem, cele badawcze oraz hipotezy są empirycznym uszczegółowieniem tematu głównego pracy. Analizowana firma stworzyła własny i rozbudowany system komunikacji wewnętrznej, także przy wykorzystaniu instrumentów charakterystycznych dla wewnętrznego public relations. Mimo, że system opracowany został w sposób profesjonalny, badania wykazały, że nie funkcjonuje on efektywnie. Świadczą o tym takie ujawnione w toku badań fakty, jak m.in.: niewielka wiedza pracowników w zakresie celów strategicznych firmy oraz jej najbliższych planów, czego skutkiem jest istnienie nieformalnego obiegu informacji, co potwierdzają wnioski badawcze. Wykazały one, że bariery komunikacyjne powstają na szczeblu najwyższego kierownictwa, które przekazuje istotne komunikaty z opóźnieniem oraz – co potwierdzają opinie pracowników - są ogólnikowe i niepełne. W sposób bardziej pozytywny respondenci oceniają komunikację na linii kierownictwo średniego szczebla – pracownicy. Wyniki badań aproksymująco zbliżyły do odpowiedzi na pytanie: czy komunikacja wewnętrzna w korporacji X pozwala realizować jej cele biznesowe? Szczegółowa weryfikacja postawionych hipotez pozwoliła na sformułowanie wielu wniosków dających zarazem odpowiedź na postawione w pracy pytania badawcze.
This dissertation contains an analysis of an internal communication system in a Polish branch of an international corporation, X. The study has been carried out using the survey research method, with the research instrument being a survey questionnaire containing open and closed-ended questions, control questions and a scale. The respondent group consisted of employees of the above mentioned company both in managerial and other positions. The formulated research problem, research objectives and hypotheses are an empirical presentation of the main subject of this dissertation. The examined company developed and built its own internal communication system, while taking advantage of instruments characteristic to internal public relations. Although the system was prepared in a professional manner, the research has shown that it does not work effectively. This was substantiated by results such as a lack of employee knowledge both about the short-term and strategic objectives, which leads to the informal flow of information within the company. The research results have shown that communication barriers are created on the senior management level due to the delayed distribution of crucial information within the workplace. Also, as confirmed by employee opinions, the provided information is general and incomplete. On the contrary, communication between mid-level management and employees is perceived in a positive manner.These research results have approximately provided us the answer to the question: does the internal communication in company X allow it to realize its business objectives? A detailed investigation of the research hypotheses allowed for the formulation of numerous conclusions which provided answers to the research questions.