Celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie problematyki promocji produktu turystycznego na przykładzie miasta Krakowa.
W pierwszym rozdziale omówiono teoretyczne aspekty promocji produktu turystycznego, definicje. Przedstawiona została szczegółowa specyfika turystyki w miejskich obszarach oraz istota, założenia, cele i pojęcie marketingu terytorialnego. W rozdziale tym omówione zostały mechanizmy oraz podmioty odpowiadające za promocję miasta.
Drugi rozdział poświęciliśmy na istotę rynku usług turystycznych oraz na omówienie mechanizmów rynkowych w turystyce.
W trzecim rozdziale opisano historię miasta Krakowa. Podczas zapoznawania się z kartami historii miasta postanowiliśmy ująć i opisać zabytki Krakowa. Następnie rozdział mówi o strategiach promocji miasta Krakowa, opisuje narzędzia informacji i promocji oraz grupy docelowe komunikacji. Nadmieniamy tam również o mieszkańcach Krakowa, przedsiębiorcach i turystach Krakowa.
W czwartym rozdziale zaprezentowano próbę badawczą i przedstawiono w niniejszej pracy wyniki badań.
W przeprowadzonych badaniach dotyczących Promocji miasta jako czynnika jego rozwoju na przykładzie miasta Krakowa zgromadzono znaczny materiał empiryczny:
- 60 anonimowych ankiet z uwzględnieniem płci i wieku respondentów,
- dane wtórne - badanie i analiza dokumentów oraz materiałów.
Badania pokazują wady stosowanych kampanii reklamowych oraz pozytywne aspekty każdego zastosowanego środka marketingowego. Z badań wynika, że wielkość i jakość działań promocyjnych w Krakowie jest determinowana wieloma czynnikami wewnętrznymi, takimi jak: budżet turystyczny, walory miasta, położenie geograficzne oraz polityka władz miejskich. Do zewnętrznych zaliczamy: wiek, pochodzenie turystów.
The main aim of this work is to analyse the range of problems of the tourist product promotion based on Kraków.
In the first chapter, the theoretical aspects of product promotion and its definitions are presented. The author also describes the specification of tourism in cities as well as the main point, assumptions, aims and the definition of the territorial marketing. The methods and subjects responsible for the city promotion are also shown.
The second chapter is devoted to the main point of the tourist market and the description of the tourist market principles.
In the third chapter, the history and the monuments of Kraków are depicted. The chapter describes the strategies of promotion of Kraków as well as the sources of information and promotion, and finally, target groups of communication. The author also puts attention to the citizens, entrepreneurs and tourists of Kraków.
The fourth chapter shows the research and its results.
The empirical data of the research says that:
- 60 anonymous questionnaires according to age and gender of the respondents
- secondary data - the research and analysis of the documents and materials
The results of the research show the disadvantages of advertising campaign and positive aspects of using marketing instruments. The promotion of Kraków is dominated by such internal factors as tourist budget, values of the city, its location and the politics of the local government. The internal factors are: age and the origin of tourists.