Abstract:
Celem pracy jest określenie wpływu i reakcji na młodego odbiorcę (dziecko w wieku przedszkolnym), jakie wywiera reklama telewizyjna. Praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym, przedstawiono genezę i istotę reklamy oraz jej zasadnicze cele, funkcje i zadania. Następnie zaprezentowano rodzaje reklamy, ze szczególnym uwzględnieniem reklamy telewizyjnej. Następny rozdział pracy poświęcony jest problematyce oddziaływania reklamy na konsumenta. Reklama jest formą komunikacji - na wstępie rozdziału, określono, zatem przebieg procesu komunikacji. W dalszej kolejności, przedstawiono podstawowe aspekty związane z psychologią i typami zachowań konsumenckich. Rozdział kończy przedstawienie reklamy jako formy perswazyjnej komunikacji z nabywcą. Kolejny, trzeci rozdział pracy skupia się na wpływie reklamy na dziecko. Przedstawiono dziecko jako konsumenta, a następnie określono rolę telewizji w życiu dziecka. W dalszej kolejności, określono odbiór reklamy telewizyjnej przez dziecko oraz skutki jej oddziaływania na tę specyficzną grupę konsumentów. Rozdział kończy prezentacja wyników badań wtórnych na temat wpływu reklamy na dzieci w Polsce. Ostatni rozdział pracy miał charakter badawczy. W części metodologicznej przedstawiono cel badań, sformułowano hipotezy badawczy, potem - przedstawiono dobór próby do badań, dokonano charakterystyki metody i narzędzia badawczego, opisano organizację badań i badaną populację. W drugiej części rozdziału, przedstawiono i przeanalizowano wyniki badań własnych związanych z reklamą telewizyjną w świadomości dzieci przedszkolnych. Rozdział kończą wnioski. W pracy wykorzystano literaturę z zakresu marketingu, promocji, reklamy, psychologii konsumentów itd.