Prezentowana praca jest próbą identyfikacji i oceny wpływu kształtowania wizerunku na konkurencyjność organizacji. Przedstawiona została problematyka przewagi konkurencyjnej organizacji w otoczeniu zewnętrznym, model i misja działania organizacji, a także wyzwania konkurencyjne. W pracy scharakteryzowano miejsce i znaczenie marketingu, a także jego najważniejszego elementu- wizerunku: sposoby zarządzania nim i oceny jego efektywności. Za obiekt badań obrano organizację - Fundacja Sądecka. Sformułowano hipotezy badawcze oraz przeprowadzono badania ankietowe, które miały na celu ich weryfikację oraz prezentację końcowych wniosków.
This study is an attempt to identify and assess the influence of creating an image of an organization on its competitiveness. The issues of dominance of competitive organization in an external environment, business model and the mission of an organization as well as challenges from competitive organizations have been presented. Furthermore, the position and the importance of marketing along with its most important element – company image, the methods of its management and the assessment of its effectiveness have been characterized. The organization - ‘Fundacja Sadecka’ has been used as the object of the study. Research hypotheses have been formulated and surveys with a purpose of verifying these hypotheses along with presenting final conclusions of the study have been conducted.