Praca ma charakter teoretyczno – empiryczny. Podjęty program badawczy skupiony jest na analizie związków jakie zachodzą pomiędzy osobowością ujmowaną w kontekście obrazu siebie a agresją. Badaniami objęto 130 uczniów klas licealnych w wieku od 16 – 19 lat. W badaniu wykorzystano następujące testy psychologiczne: Kwestionariusz Agresji autorstwa A. H. Bussa oraz M. Perry’ego, Tennessee Skala Obrazu Siebie Fitts’a oraz Ankiety personalnej własnej konstrukcji.
Analiza statystyczna i psychologiczna danych empirycznych pozwoliła na sformułowanie następujących wniosków końcowych. Młodzież z wysokim poziomem agresji charakteryzuje się negatywnym obrazem siebie, ma trudności z samoakceptacją oraz relacjami interpersonalnymi. Natomiast młodzież z niskim poziomem agresji posiada pozytywny obraz własnej osoby oraz ma poczucie akceptacji ze strony innych.
The paper is both theoretical and practical. The research program is focused on the analysis of relations between personality as expressed by self-concept and aggression. The survey covered 130 pupils of comprehensive secondary school, aged 16-19. The research used the following psychology tests: The Aggression Questionnaire by A. H. Buss and M. Perry, The Tennessee Self-Concept Scale by Fitts as well as The Personal Questionnaire constructed by the author of the paper.
The statistical and psychological analysis of empirical data allowed me to formulate the following conclusions. The youth with high aggression level is characterized by a negative self-concept, has problems with self-acceptance and interpersonal relations. On the other hand, the youth with low aggression level have a positive self-concept and feel accepted by other people.