Praca dotyczy strategii radzenia sobie ze stresem oraz postaw rodzicielskich u uczniów gimnazjum. Opisane zostały tu zagadnienia teoretyczne oraz zaprezentowane wyniki badań własnych, których celem było określenie wpływu postaw rodzicielskich na rozwój strategii radzenia sobie ze stresem u młodzieży gimnazjalnej. Wyniki próby obejmującej 120 uczniów w klasach od I do III gimnazjum, przeprowadzonej za pomocą kwestionariuszy Jak Sobie Radzisz? (Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik) i Skala Postaw Rodzicielskich (M. Plopa), wykazały, że dziewczęta częściej niż chłopcy stosują strategie Aktywnego Radzenia Sobie (ARS), Koncentracji na Emocjach (KNE) oraz Poszukiwania Wsparcia Społecznego (PWS). Uzyskane wyniki wskazują na związek pomiędzy percypowanymi postawami rodzicielskimi a stosowanymi sposobami radzenia sobie ze stresem.
The work concerns the strategies of coping with stress and parental attitudes among middle school students (Gymnasium). In the work theoretical issues are described and also own research is presented, which aim was to determinate the influence of parental attitudes on the development of coping with stress. The results of a sample of 120 students in grade I to III middle school, effected by The Scale How Do You Cope? (Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik) and The Scale of Parental Attitudes (M. Plopa), showed that girls more often than boys use emotion oriented strategies like Active Coping, Concentrating on Emotions and Seeking Social Support as ways of dealing with stress. The gained results indicate a relationship between parental attitudes and common ways of coping with stress used by gymnasium pupils.