Motywacja odnosi się do jednej z funkcji zarządczych i jest niebywale ważnym elementem decydującym o wydajności i jakości wykonywanych obowiązków służbowych. Motywować to pobudzać i zachęcać do działania. W praktyce gospodarczej istnieje wiele różnorodnych sposobów motywowania pracowników. O wyborze czynników motywacyjnych decyduje jasno sprecyzowany, indywidualny system wartości człowieka, bo „co jednych motywuje innych demotywuje.”
W pracy wyjaśniono pojęcie motywacji, jej istotę i cel. Z uwagi na fakt, że w literaturze przedmiotu istnieje wiele różnych teorii motywacji dokładnej charakterystyce poddane zostały tylko wybrane teorie, a mianowicie najbardziej znana i inspirująca teoria potrzeb A. Maslowa, Dwuznacznikowa teoria Herzberga, oraz teoria Adamsa. Omówione zostały również trzy klasyczne modele motywowania - wykazujące widoczny związek z szybkim rozwojem gospodarki i postępującą industrializacją.
W związku z faktem, że zdolność efektywnego motywowania pracowników bazuje na należytej selekcji narzędzi i instrumentów dopasowanych do sytuacji i warunków potrzeb danej organizacji, w pracy omówiono i scharakteryzowano narzędzia motywowania oraz płacowe i pozapłacowe materialne i niematerialne czynniki motywacyjne.
Celem podmiotowym podjętych badań empirycznych było uzyskanie informacji o najskuteczniejszych czynnikach motywacyjnych - w ocenie pracowników. Biorąc pod uwagę cel pracy i postawione pytania badawcze w pracy została wykorzystana metoda ankietowa.
Przeprowadzona analiza empiryczna ukazała czynniki płacowe oraz pozapłacowe niematerialne za najbardziej pożądane i preferowane przez pracowników sposoby motywowania.
Motivation refers to one of managerial functions and it is a basic component, which decides on the productivity and the quality of official duties. Motivation stimulates and encourages people to take an action. In economic practice there are various ways to motivate employers. About choice of incentive factors decides individual system of values of the every human, because "what one is motivating other is demotivating."
In this master’s thesis was explained the meaning of motivation and its purpose. Due to the fact that in the literature on the subject there are many different theories of motivation in this thesis was described only chosen only, and there was well-known and inspiring theory of needs A. Maslowa, double entendre Herzberg’ theory and Adams’ theory. There are also three classical models of motivating- they show the visible link with the fast development of the economy and the progressing industrialization.
Due to the fact that the ability of effective motivating employees is based on adequate selection of tools and instruments, which fits to situations and conditions of needs of the given organization, in this master’s thesis were discussed and characterised the tools of motivation and payroll and non-pay financial and immaterial incentive factors.
The main purpose of undertaken empirical research was obtaining information about the most effective incentive factors - in personnel opinions. Taking into consideration the main purpose and put research questions there were used survey methods.
The conducted empirical analysis showed, that payroll and non-pay immaterial factors are the most appreciated and preferred ways of motivation in employeer’s opinions.