Abstract:
Celem tej pracy jest wskazanie zmian, jakie powinny zajść w procesie pogłębiania decentralizacji zadań i finansów ze szczebla centralnego do jednostek samorządu terytorialnego oraz udowodnienie, że zmiany te oraz wskazany w pracy ich kierunek, są korzystne dla samorządów rozumianych zarówno jako jednostki organizacyjne jak i jako lokalne społeczności. W pierwszej części pracy (rozdział I i II), korzystając ze swojej pracy licencjackiej z 2005 roku, opisuję stan finansów do końca 2003 roku, a więc w okresie przed wprowadzeniem I etapu reformy finansowania samorządów (rozdział I) oraz od roku 2004 czyli od wejścia w życie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) i staram się ocenić jej skutki uzupełniając dane o kolejne lata i poszerzając analizę (rozdział II). W części drugiej (rozdziały III, IV i V) opisano „naturalny kolejny krok” tej reformy, a więc konieczność pogłębiania decentralizacji ze szczególnym uwzględnieniem decentralizacji finansów, by wreszcie zaproponować rozwiązania, które mogłyby być wprowadzone szybko i bez większych problemów oraz stanowić doskonały punkt wyjścia do ostatecznego etapu reformy finansowania samorządów, jakim miałaby być znaczna decentralizacja zadań i finansów centralnych na rzecz samorządów.