Abstract:
Wraz ze wzrostem znaczenia sektora usług, rosną również wymagania konsumentów,
odnośnie jakości świadczonych usług. Aby sprostać tym wymaganiom organizacje je
świadczące coraz częściej określają standardy ich wykonywania i w oparciu o nie
przeprowadzają analizę satysfakcji nabywców. Ze względu na niematerialny charakter usług
nie poddają one się w pełni procesowi standaryzacji i do oceny ich jakości muszą być
stosowane inne metody. Celem pracy jest wykazanie jak istotne znaczenie ma jakość usług,
metody jej oceny oraz przeprowadzenie oceny jakości usług świadczonych przez dom
pomocy społecznej.
Dom pomocy społecznej jest organizacją non profit. Organizacje te rządzą się swoimi
prawami i często nabywcy usług nie pokrywają w pełni kosztów jej świadczenia, a popyt na
nie nadal przewyższa znacząco ich podaż. Nie oznacza to jednak, że ich jakość ma być
zaniedbywana. Przykładem tego typu organizacji jest Dom Pomocy Społecznej w
Zbyszycach, będącym obiektem analizy, w którym przebywają m.in. osoby upośledzone
umysłowo, które nie są same w stanie dochodzić swoich praw.