Abstract:
W pracy przedstawiono znaczenie procesu motywacji i jego ewolucję w czasie. Opisane zostały również pojęcia i systemy motywacji, jakie istniały i nadal są stosowane oraz czynniki motywacji pracowników w oparciu o teorie: treści, procesu i wzmocnienia. W następnym rozdziale dokonany został opis systemów motywacji, wyróżniając motywowanie przez czynniki płacowe i pozapłacowe. Szczególną uwagę przywiązano do elementów pozapłacowych takich jak: ścieżka kariery, awans i rozwój pracowników. Nie bez znaczenia pozostaje również zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a pracą zawodową, który stanowi także istotny czynnik w procesie motywacji. Kolejny rozdział przedstawia hurtownię SCOTT pod względem specyfiki branży, terenu działania jak również struktury zatrudnienia i analizy wskaźników finansowych. Praca ma na celu prezentację ważnych metod motywowania pracowników w firmie SCOTT oraz zawiera analizę krytyczną tzn. identyfikację słabych elementów w procesie motywacji. Badania ankietowe przeprowadzone wśród pracowników hurtowni SCOTT umożliwiły ocenę systemu motywacji i satysfakcji pracowników. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotową oraz materiały i dane uzyskane z firmy SCOTT, za wiedzą i zgodą jej właściciela. W badanej firmie relacje pracownicze kształtują się na dobrym poziomie. Jest to mała
firma co powoduje, że pracownicy są zintegrowani, a kontakt z przełożonymi jest bardzo
prosty. System motywacyjny jest znany pracownikom i pozwala im na wykazanie własnej
inicjatywy, co potwierdzają wyniki przeprowadzonych badań. Pracownicy są zadowoleni
z zajmowanych stanowisk, świadomi ważności swej pracy, chcą pracować efektywnie i
aktywnie uczestniczyć w życiu firmy. Elementy te mają zasadniczy wpływ na poziom rotacji
pracowników, który w firmie SCOTT jest bardzo niski. Reasumując, obraz jaki wyłania się z przeprowadzonych badań świadczyć może o
ogólnym zadowoleniu z pracy, a występujące mankamenty nie wpływają na atmosferę i nie
przyczyniają się do rotacji pracowników.