Abstract:
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie metod i narzędzi związanych z systemem okresowych ocen pracowniczych w Przedsiębiorstwie Ubezpieczeń Społecznych Oddział Nowy Sącz oraz pokazanie związku pomiędzy ocenami pracowniczymi a motywacją pracowników. Praca została podzielona na cztery rozdziały prezentujące zarówno teoretyczny jak i praktyczny aspekt problemu. W pierwszym rozdziale przedstawiono istotę i znaczenie motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Rozdział ten dostarcza także szczegółowych informacji na temat modeli oraz narzędzi motywacji w skutecznym zarządzaniu. Drugi rozdział poświęcony jest systemowi ocen pracowniczych w systemie motywacji. Przedstawione są w nim przede wszystkim zagadnienia związane z metodami oceny pracowników, samooceną oraz znaczenie kar i nagród. W rozdziale tym znajdują się także informacje na temat zarządzania procesem oceny pracowników. W trzecim rozdziale przedstawiono charakterystykę Przedsiębiorstwa, jej historię oraz kierunki działalności. Rozdział czwarty przedstawia w aspekcie praktycznym opisane wcześniej możliwości wykorzystania okresowych ocen pracowniczych. Głównym zagadnieniem tego rozdziału jest przedstawienie funkcjonującego w Przedsiębiorstwie systemu ocen MENTOR. W tej części zaprezentowana została ankieta przeprowadzona wśród pracowników Zakładu dotycząca ocen pracowniczych oraz analiza przeprowadzonych badań. Założeniem było ukazanie związku pomiędzy ocenami pracowniczymi a motywacją pracowników. Powyższa praca przynajmniej w części ukazuje wpływ ocen pracowniczych na motywację pracowników w Przedsiębiorstwie Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Nowym Sączu. Na podstawie uzyskanych informacji i przeprowadzonej ankiety wśród pracowników można powiedzieć że w tym zakresie zarządzanie personelem realizowane jest na wysokim poziomie, gdyż wpływa na rozwój personelu oraz kształtowanie się pozytywnych postaw pracowników, co powoduje połączenie z realizowaną przez Przedsiębiorstwo misją i strategią.