Abstract:
Zasadniczym celem pracy jest informatyczna analiza zjawiska dźwięku w oparciu o szeroki zakres wiedzy związanej z formatem MP3. Rozdział pierwszy zawiera sposoby kodowania dźwiękowego, algorytmy kompresji i wiele innych zagadnień związanych z informatycznym obrazowaniem dźwięku. Ponieważ format MP3 nie stanowi monopolu na rynku muzyczno-informatycznym dlatego w uzupełnieniu rozdział zawiera konkurencyjne formaty plików audio. Z kolei rozdział drugi przedstawia historię i genezę formatu MP3, szczegółowo opisuje budowę samego formatu, a ponadto zawiera wiele innych informacji o nim samym. Staraniem rozdziału trzeciego jest przedstawienie ogromu zastosowań formatu MP3 w postaci różnorodnych programów muzycznych. Wszystkie nowo powstałe formaty to jeszcze dzieci lub co najwyżej młodzieńcy gdy MP3 to już dorosły lecz ciągle rozwijający się osobnik. Mimo upływu czasu oraz usilnych starań nie został on zastąpiony innym lepszym formatem. Wszystkie z omówionych formatów bazują głównie na skomplikowanych algorytmach, wykorzystujących niedoskonałość ludzkiego słuchu i stąd proces kodowania jest czasochłonny. Jednakże, mimo, iż do tej pory powstało wiele formatów kompresji dźwięku, żaden z nich nie dorównał jeszcze MP3. Należy się oczywiście spodziewać dalszego rozwoju istniejących formatów i powstawania kolejnych, coraz bardziej zaawansowanych technicznie, czyli oferujących lepszą jakość przy mniejszym rozmiarze. Nie wiadomo jednak czy jakikolwiek inny format będzie w stanie całkowicie wyprzeć „nieśmiertelną empetrójkę” z obiegu.