dc.description.abstract |
Jakość należy do najważniejszych instrumentów konkurowania- stanowi
jeden z wymiarów konkurencyjności firmy. Aby mówić racjonalnie o jakości, należy
podać szeroki kontekst sytuacyjny, określający: obiekt, do którego jakość się odnosi,
podmiot zainteresowany jakością, charakterystyki i cechy stanowiące podstawę
wydawania sądów i wreszcie fazę Życia wyrobu, w której jakość jest określana.
Cel niniejszej pracy jest poparty tezą, że:
Laboratorium Wody i Ścieków jak wynika z obowiązujących aktów
prawnych i wymagań w nich zawartych musi wdrożyć i doskonalić system zarządzania
zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005 aby uzyskać akredytację
w celu dostarczenia wiarygodnych wyników badań, a tym samym rozpoznać, spełnić
oczekiwania, potrzeby i wymagania klientów.
Hipotezy stawiane określają czy:
■ wdrożony system wpłynie na jakość wykonywanych badań?
■ zapewni dobrą praktykę profesjonalną, wystarczającą do wykonywania badań na
zewnątrz?
■ wymagania normy spełnią pozytywną rolę prowadzącą do formalizacji i dokumentacji
działań?
■ jak zmieni się organizacja i reakcja pracowników na zmiany?
Praca składa się z pięciu rozdziałów.
Rozdział pierwszy przedstawia zagadnienia związane z zarządzaniem
i zarządzaniem jakością. Zwrócono szczególną uwagę na funkcje zarządzania. Ukazano
istotę jakości jako istotnego elementu przewagi konkurencyjnej- wyróżnika szczególnie
ważnego dla klienta.
W rozdziale drugim - koncentruje się na nowych aktualnych uregulowaniach prawnych
działalności laboratorium, a opis wymagań przedstawiony w dokumentach Polskiego
Centrum Akredytacji daje podstawy by analizować i wdrażać system według wymagań
wyżej wymienionej normy by uzyskać akredytację.
W rozdziale trzecim opisano ogólną charakterystykę Miejskiego Zakładu
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Limanowej z obszarem działalności
Laboratorium. Ujęto w nim politykę jakości oraz deklarację najwyższego kierownictwa,
dokonano analizy strategicznej za pomocą metody SWOT poprzez zbadanie wnętrza
organizacji oraz jej otoczenia konkurencyjnego.
Celem czwartego rozdziału było przedstawienie etapów projektowania
i wprowadzania systemu zarządzania z uporządkowaniem obszarów działalności
Laboratorium Wody i Ścieków na podstawie normy i uznanych dokumentów
zewnętrznych, aby wykazać, że spełnienie tych wymagań upoważnia laboratorium do
ubiegania się o certyfikat.
Struktura dokumentacji laboratorium objęła informacje o systemie
zarządzania, organizacji w księdze jakości, opisy działania, w tym sposób prowadzenia
zapisów ujęte zostały w procedurach, instrukcjach a pozostałe dowody wykonania
działania zostały przyporządkowane do zapisów.
Wykorzystano karty kontrolne jako graficzne metody sterowania jakością
wykonywanych badań, a wykorzystana statystyka matematyczna został przedstawiona
w walidacji metody mikrobiologicznej.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością w Laboratorium wiązało się
z poniesieniem kosztów, które zostały zestawione w rozdziale piątym. Przedstawiono
narzędzia doskonalenia systemu zarządzania jakością, między innymi takie jak:
działania korekcyjne, korygujące i zapobiegawcze, badania niezgodne z wymaganiami,
szkolenia oraz opisano, na czym te działania polegają. Zwrócono uwagę na to, iż aby
system jakości w przedsiębiorstwie spełniał swoje zadania powinien być po wdrożeniu
odpowiednio zarządzany – utrzymywany i doskonalony. Otrzymanie akredytacji przez PCA na wykonywane badań w Laboratorium
Wody i Ścieków jest celem i możliwością otwarcia drogi do nowego wizerunku
i pozytywnego postrzegania na tle już akredytowanych laboratoriów badawczych.
Wdrożenie systemu w Laboratorium Wody i Ścieków niewątpliwie wpłynęło
pozytywnie na całą organizację. Pomogło usprawnić komunikację, uporządkować
działania i dokumenty; wyznaczyć procesom spójne cele. Ponadto praca w zespole,
stworzyła klimat, w którym jego członkowie zaczęli czuć się swobodnie w wypełnianiu
obowiązków i realizacji wyznaczonego zadania. |
pl |