Proces wdrożenia systemu zapewnienia jakością według normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005 na przykładzie Laboratorium Wody i Ścieków, Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Piekarz, Halina
dc.contributor.author Wójcik Ewa
dc.date.accessioned 2017-07-18T11:43:31Z
dc.date.available 2017-07-18T11:43:31Z
dc.date.issued 2008 pl
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/10166
dc.description.abstract Jakość należy do najważniejszych instrumentów konkurowania- stanowi jeden z wymiarów konkurencyjności firmy. Aby mówić racjonalnie o jakości, należy podać szeroki kontekst sytuacyjny, określający: obiekt, do którego jakość się odnosi, podmiot zainteresowany jakością, charakterystyki i cechy stanowiące podstawę wydawania sądów i wreszcie fazę Życia wyrobu, w której jakość jest określana. Cel niniejszej pracy jest poparty tezą, że: Laboratorium Wody i Ścieków jak wynika z obowiązujących aktów prawnych i wymagań w nich zawartych musi wdrożyć i doskonalić system zarządzania zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005 aby uzyskać akredytację w celu dostarczenia wiarygodnych wyników badań, a tym samym rozpoznać, spełnić oczekiwania, potrzeby i wymagania klientów. Hipotezy stawiane określają czy: ■ wdrożony system wpłynie na jakość wykonywanych badań? ■ zapewni dobrą praktykę profesjonalną, wystarczającą do wykonywania badań na zewnątrz? ■ wymagania normy spełnią pozytywną rolę prowadzącą do formalizacji i dokumentacji działań? ■ jak zmieni się organizacja i reakcja pracowników na zmiany? Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy przedstawia zagadnienia związane z zarządzaniem i zarządzaniem jakością. Zwrócono szczególną uwagę na funkcje zarządzania. Ukazano istotę jakości jako istotnego elementu przewagi konkurencyjnej- wyróżnika szczególnie ważnego dla klienta. W rozdziale drugim - koncentruje się na nowych aktualnych uregulowaniach prawnych działalności laboratorium, a opis wymagań przedstawiony w dokumentach Polskiego Centrum Akredytacji daje podstawy by analizować i wdrażać system według wymagań wyżej wymienionej normy by uzyskać akredytację. W rozdziale trzecim opisano ogólną charakterystykę Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Limanowej z obszarem działalności Laboratorium. Ujęto w nim politykę jakości oraz deklarację najwyższego kierownictwa, dokonano analizy strategicznej za pomocą metody SWOT poprzez zbadanie wnętrza organizacji oraz jej otoczenia konkurencyjnego. Celem czwartego rozdziału było przedstawienie etapów projektowania i wprowadzania systemu zarządzania z uporządkowaniem obszarów działalności Laboratorium Wody i Ścieków na podstawie normy i uznanych dokumentów zewnętrznych, aby wykazać, że spełnienie tych wymagań upoważnia laboratorium do ubiegania się o certyfikat. Struktura dokumentacji laboratorium objęła informacje o systemie zarządzania, organizacji w księdze jakości, opisy działania, w tym sposób prowadzenia zapisów ujęte zostały w procedurach, instrukcjach a pozostałe dowody wykonania działania zostały przyporządkowane do zapisów. Wykorzystano karty kontrolne jako graficzne metody sterowania jakością wykonywanych badań, a wykorzystana statystyka matematyczna został przedstawiona w walidacji metody mikrobiologicznej. Wdrożenie systemu zarządzania jakością w Laboratorium wiązało się z poniesieniem kosztów, które zostały zestawione w rozdziale piątym. Przedstawiono narzędzia doskonalenia systemu zarządzania jakością, między innymi takie jak: działania korekcyjne, korygujące i zapobiegawcze, badania niezgodne z wymaganiami, szkolenia oraz opisano, na czym te działania polegają. Zwrócono uwagę na to, iż aby system jakości w przedsiębiorstwie spełniał swoje zadania powinien być po wdrożeniu odpowiednio zarządzany – utrzymywany i doskonalony. Otrzymanie akredytacji przez PCA na wykonywane badań w Laboratorium Wody i Ścieków jest celem i możliwością otwarcia drogi do nowego wizerunku i pozytywnego postrzegania na tle już akredytowanych laboratoriów badawczych. Wdrożenie systemu w Laboratorium Wody i Ścieków niewątpliwie wpłynęło pozytywnie na całą organizację. Pomogło usprawnić komunikację, uporządkować działania i dokumenty; wyznaczyć procesom spójne cele. Ponadto praca w zespole, stworzyła klimat, w którym jego członkowie zaczęli czuć się swobodnie w wypełnianiu obowiązków i realizacji wyznaczonego zadania. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna pl
dc.subject jakość pl
dc.subject zarządzanie jakością pl
dc.subject norma jakości pl
dc.subject Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2005 pl
dc.subject przepisy prawne pl
dc.subject zarządzanie pl
dc.subject akredytacja pl
dc.subject analiza SWOT pl
dc.subject system zarządzania jakością pl
dc.title Proces wdrożenia systemu zapewnienia jakością według normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005 na przykładzie Laboratorium Wody i Ścieków, Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej pl
dc.title.alternative The process of quality assurance system implementation according to requirements of the norm PN-EN ISO/IEC 17025:2005 on an example of the Water & Sewage Laboratory of the Municipal Unit for Communal and Housing Management pl
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info