Abstract:
Realna stała się sytuacja, w której obywatel polski może załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, realizować projekty w międzynarodowych zespołach bez opuszczania kraju, nie mówiąc już o korzystaniu w domowym zaciszu z szerokiego katalogu usług bankowych, ubezpieczeniowych i innych. Kluczem do tego jest podpis elektroniczny i sposoby jego uwiarygodnienia oraz wzajemnego uznania. Celem pracy jest dostarczenie wiedzy na temat zasad funkcjonowania podpisu elektronicznego w świetle ustawodawstwa polskiego, ryzyka związanego z obrotem dokumentami elektronicznymi oraz nowymi technologiami wykorzystywanymi przy jego minimalizowaniu. W pracy problem badawczy zakłada próbę przeprowadzenia analizy korzystania z podpisu elektronicznego w obrocie podatkowym na przykładzie Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, ze szczególnym naciskiem na potencjalne zagrożenia i utrudnienia, jakie mogą się pojawić na poszczególnych
etapach. Powyższe zagadnienia posłużyły do określenia celu niniejszej pracy. Głównym problemem jest więc pytanie: Czy podpis elektroniczny stanie się powszechnie dostępnym i bezpiecznym środkiem nowoczesnej komunikacji elektronicznej? Otwiera on bowiem drogę do szerszego wykorzystania Internetu zarówno w życiu prywatnym, jak i w działalności każdej organizacji pozarządowej. Część badawcza pracy przedstawia, ilu sądeckich podatników kontaktuje się drogą elektroniczną z urzędami administracji państwowej, jakie podmioty i jak często posługują się e-podpisem oraz jakie są korzyści dla urzędu i podatników z zastosowania nowoczesnego narzędzia w obrocie podatkowym w Urzędzie Skarbowym w Nowym Sączu.