Abstract:
Przedmiotem pracy jest problem zarządzania portfelem marek przedsiębiorstwa
dystrybuującego wina. Zarządzanie marką staje się bardzo istotnym elementem współcześnie kierowanej firmy, również w przypadku produktów jakimi są wina. Celem jaki przyświecał powstaniu pracy była chęć rozpoznania w jaki sposób funkcjonuje i jak jest zarządzane przedsiębiorstwo dystrybuujące wina. Dzięki podjętej analizie możliwe było rozszerzenie wiedzy w zakresie zarządzania portfelem marek jak i uwarunkowań wpływających na decyzje przedsiębiorstwa w tym zakresie. W pracy postawiono następującą tezę: Kształtowanie portfela marek może w istotny sposób podnieść skuteczność działań przedsiębiorstwa oraz wzmocnić jego pozycję konkurencyjną. Prace oparto na analizie przedsiębiorstwa Bomex, które jest firmą rodzinną działającą na rynku od ponad 10 lat. Głównym przedmiotem jego działalności jest import oraz dystrybucja win gronowych na terenie Polski. Obecnie zatrudnionych jest około 50 osób, główną część kadry stanowią siły sprzedaży, które odpowiedzialne są za współpracę oraz rozwój rynku tradycyjnego jak i nowoczesnego. Rok 2009 przyniósł przedsiębiorstwu wiele zmian. Najważniejszą z nich było rozpoczęcie wdrożenia systemu zarządzania jakością ISO w oparciu o następujące normy PN-EN ISO 9001:2009 oraz PN-EN ISO 22000:2006. Dzięki wdrożeniu systemu zarządzania jakością przedsiębiorstwo staje się nowoczesne i świadome wszystkich procesów w nim zachodzących.