dc.description.abstract |
Celem pracy jest przedstawienie istoty i zasadności sporządzania sprawozdań finansowych, które są podstawą analizy finansowej służącej podejmowaniu właściwych decyzji gospodarczych oraz poprawie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa. Podmiotem niniejszej pracy jest firma Unilever S.A. będąca jednym z czołowych producentów w branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Zakres czasowy pracy to lata 2004-2008. Praca składa się z pięciu rozdziałów, z których ostatni jest w pełni poświęcony praktycznej analizie sprawozdania finansowego spółki Unilever S.A. Wstępem do części empirycznej są cztery rozdziały teoretyczne. Rozdział pierwszy służy przedstawieniu istoty i celu analizy finansowej. W rozdziale drugim omówione zostało podstawowe źródło analizy finansowej jakim jest sprawozdanie finansowe. Zaprezentowano jego charakterystykę, normy dotyczące sporządzania sprawozdań oraz ich odbiorców. Dwa kolejne rozdziały zostały poświęcone konkretnym metodom analizy finansowej, z czego w rozdziale trzecim omówione zostały metody ogólne, będące wstępem do analizy zasadniczej. W rozdziale czwartym natomiast przedstawiono wybrane metody analizy rozszerzonej; klasyczną analizę wskaźnikową, związany z nią ściśle model Du Pont’a oraz analizę wskaźnikową rachunku przepływów pieniężnych. Rozdział piąty i ostatni to krótka charakterystyka firmy Unilever S.A. oraz praktyczna analiza w oparciu o sprawozdania finansowe spółki. Z przeprowadzonej analizy finansowej spółki Unilever S.A. dowiadujemy się, że jest ona
przedsiębiorstwem o bardzo silnej i stabilnej pozycji na rynku. Przez cały badany okres
spółka osiąga wysoką rentowność i nie ma problemów ze spłatą swoich zobowiązań. Z analizy wskaźników obrotowości działania dowiadujemy się, że spółka efektywnie zarządza
swoim majątkiem i kapitałami i szybko reaguje na zmieniające się otoczenie. |
pl |