Szara strefa – określenie rozmiarów. Podejście bezpośrednie i pośrednie

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Cwynar, Wiktor
dc.contributor.author Orzeszek, Izabela
dc.date.accessioned 2013-11-28T09:02:52Z
dc.date.available 2013-11-28T09:02:52Z
dc.date.issued 2008-03-27 10:14:57
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/1808
dc.description.abstract W pracy oparłam się na publikacjach dotyczących szarej strefy jak i badaniach bezpośrednich zleconych przez Komisję Europejską w ramach działania Eurobarometru. Większość opracowań dotyczących omawianego tematu koncentruje się na przyczynach, czynnikach sprzyjających rozwojowi oraz konsekwencjach szarej strefy. Wykorzystując literaturę polsko i anglojęzyczną w pracy podjęłam próbę kompleksowej analizy i szacunku szarej strefy. Szara strefa, jak pokazują badania bezpośrednie, jest zjawiskiem powszechnym we wszystkich krajach Unii Europejskiej. W ujęciu średnim, prawie ¼ mieszkańców jest w jakiś sposób powiązana z gospodarką nierejestrowaną. Praca niejawna świadczona przez osoby prywatne jest w wysokim stopniu tolerowana społecznie w większości krajów. Jest to dosyć dziwne, zwłaszcza, że działalność firm w szarej strefie jest o wiele mniej akceptowana społecznie. Zjawisko szarej strefy w Polsce jest heterogeniczne w stosunku do grupy krajów takich jak Czechy, Węgry, Słowacja, czy kraje południowej Europy - Grecja, Słowenia, Włochy, Portugalia, Hiszpania, w których przeciętne w skali europejskiej rozmiary państwa towarzyszą przeciętnej lub niskiej jakości sektora publicznego i zróżnicowanym (średnimi lub wysokimi) rozmiarom szarej strefy. Celem mojej pracy było oszacowanie rozmiarów „szarej strefy” w Polsce w roku 2007 uzasadnione brakiem wiarygodnych szacunków wielkości tego zjawiska. Wychodząc od metod pieniężnych, określony został model popytu na gotówkę, za pomocą którego, określiłam rozmiar szarej strefy w Polsce. Dla roku 2007 oszacowanie szarej strefy wyniosło 27,3407% Produktu Krajowego Brutto, co potwierdziło tezę o powszechnym zjawisku gospodarki ukrytej, stanowiącym znaczny procent PKB. Walka z szarą strefą powinna obejmować zmniejszenie ingerencji państwa w gospodarkę,obniżanie podatków i upraszczanie systemu podatkowego oraz wzmacnianie instytucji państwowych uprawnionych do kontroli szarej strefy. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject szara strefa pl
dc.subject polityka makroekonomiczna pl
dc.subject polityka gospodarcza UE pl
dc.subject praca nierejestrowana pl
dc.title Szara strefa – określenie rozmiarów. Podejście bezpośrednie i pośrednie pl
dc.title.alternative Shadow economy – defining the size. Direct and indirect approach pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2013-11-27T13:39:22Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info