Abstract:
Celem niniejszej pracy jest prezentacja i charakterystyka bankowości internetowej w porównaniu z bankowością tradycyjną, obejmującą również aspekty bezpieczeństwa tej formy komunikacji banku z potencjalnym klientem. Na wybór tematu wpłynęły następujące okoliczności: Po pierwsze, w ostatnich latach nastąpiło znaczne zainteresowanie bankowością elektroniczną. To rozwój Internetu w latach dziewięćdziesiątych postawił bankowość, podobnie jak i inne branże, w nowej sytuacji. Nastąpiło wyraźne zaostrzenie konkurencji, jej globalizacja, zmiany zaszły w postawach oraz wymaganiach klientów. Obecnie trudno jest wskazać bank, który w swojej strategii zrezygnowałby z możliwości wykorzystania Internetu do procesu komunikacji z klientem. Po drugie, korzystanie z możliwości jakie daje nam bankowość internetowa może przynieść wiele korzyści zarówno dla banku, jak i jego klientów. Coraz więcej osób korzystających z usług finansowych ceni sobie wygodę, szybki i łatwy dostęp, bezpieczeństwo oraz opłacalność tego typu operacji. Bank natomiast, poprzez wykorzystanie Internetu, może łatwiej i skuteczniej dostosować swoje usługi do potrzeb klientów oraz zmniejszyć koszty redukując liczbę pracowników i oddziałów. Z przeprowadzonej analizy ekonomicznej bankowości internetowej można jednoznacznie wywnioskować, iż uruchomienie i funkcjonowanie tej formy działalności jest przedsięwzięciem dużo tańszym. Wynika to z faktu, że koszty pojedynczej transakcji w bankowości internetowej są znacząco mniejsze niż w przypadku bankowości tradycyjnej. W przybliżeniu koszt ten, w przypadku tradycyjnego oddziału wynosi około 1 dolara, natomiast w bankowości internetowej koszt przeprowadzonej transakcji wynosi tylko 0,01 dolara. Warto również dodać, że stworzenie i uruchomienie transakcyjnego serwisu WWW kosztuje mniej więcej tyle, co otwarcie jednego tradycyjnego oddziału.