dc.description.abstract |
Celem niniejszej pracy jest ukazanie roli awansu zawodowego nauczyciela
w procesach zarządczych w oświacie. Awans zawodowy niewątpliwie ściśle jest
związany z rozwojem zawodowym nauczyciela i rozwojem szkoły. Jednym
z najważniejszych założeń rozwoju jest gotowość do zmiany. W teorii organizacji
i zarządzania oświatą modnym ostatnio terminem stało się „kierowanie zmianą”, co
w rzeczywistości oznacza planowanie i działanie dla rozwoju. Lata doświadczenia w zawodzie nauczyciela skłoniły mnie do postawienia
pytania czy osiąganie poszczególnych stopni awansu zawodowego wpływa na efekty
pracy szkoły i jej zarządzanie. Według moich obserwacji ścieżka awansu zawodowego
nauczyciela ma charakter motywujący w okresie trwania stażu pozwalającego zdobyć
określony stopień. Okresy realizacji stażu pozwalają również dyrektorowi szkoły na
łatwiejsze zarządzanie zasobami ludzkimi placówki, którą zarządza i kieruje. Wyniki przeprowadzonej wśród nauczycieli ankiety na temat wpływu awansu
zawodowego na efekty ich pracy jednoznacznie wskazują, że poza ścieżką awansu
zawodowego istnieje mało znaczących czynników, które miałyby istotnie rolę
motywacyjną. |
pl |