Obraz siebie u młodzieży przejawiającej zachowania agresywne

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Brachowicz, Marta
dc.contributor.author Druzik, Sabina
dc.date.accessioned 2013-12-14T11:16:37Z
dc.date.available 2013-12-14T11:16:37Z
dc.date.issued 2013-06-27 13:37:24
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/2300
dc.description.abstract Praca ma charakter teoretyczno – empiryczny. Podjęty program badawczy skupiony jest na analizie związków jakie zachodzą pomiędzy agresją a obrazem siebie. Badaniami objęto 123 uczniów klas licealnych w wieku od 16 – 18 lat. W badaniu wykorzystano następujące testy psychologiczne: Tennessee Skala Obrazu Siebie (TSCS), Fitts'a, Kwestionariusz Agresji Bussy'ego i Perry'ego oraz Arkusz personalny własnej konstrukcji. Analiza statystyczna i psychologiczna danych empirycznych pozwoliła na potwierdzenie jednej hipotezy oaz sformułowanie wniosków końcowych. Młodzież o niskim poziomie agresji w porównaniu z młodzieżą o wysokim poziomie agresji posiada mniejszą samokontrolę. Oznacza to, iż osoby z niskim poziomem agresji cechują się pozytywnym obrazem siebie. Uzyskane dane wskazują, iż adolescenci z niskim poziomem agresji przejawiają większą rozbieżność niż badani z wysokim poziomem agresji w zakresie zewnętrznych wymiarów obrazu siebie. Młodzież z niskim poziomem agresji lepiej funkcjonuje w czterech wymiarach zewnętrznych obrazu siebie, czyli w wymiarze „Ja” moralno-etycznym, „Ja” osobistym, „Ja” rodzinnym oraz „Ja” społecznym. Uzyskany materiał empiryczny pozwolił na weryfikację przyjętych w pracy hipotez. Powiązania jakie zostały stwierdzone mogą być wykorzystane w pracy psychologicznej i pedagogicznej z młodzieżą szkolną. pl
dc.description.abstract The current study is grounded in theory and empirical research. The primary interest was to examine the relationship between aggression and self-image. There were 123 secondary school students between 16-18 years of age that participated in the current study. The following methods were employed to verify the hypotheses: Tennesse Self-Concept (TSCS) by Fitts and Hosility- Guilt Inventory by Buss and Perry as well a demographic questionnaire. The results were statistically analyzed, psychologically interpreted and conclusions were drawn. Only one hypotheses was confirmed and supported. Adolescents with a low level of aggression reported lower levels of self-control. This suggests that less aggressive adolescents hold a more positive self-image of themselves. The emergent findings also indicate large variability between high and low aggressive adolescents’ and the internal dimensions of self-image. Less aggressive adolescents are said to function better on four internal dimensions of self-image: “I” moral and ethical, “I” personal, “I” family and “I” social. The verification of hypotheses and implications drawn can be applied within psychological practice and education with secondary school students. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject agresja pl
dc.subject badania psychologiczne pl
dc.subject obraz siebie pl
dc.subject młodzież pl
dc.title Obraz siebie u młodzieży przejawiającej zachowania agresywne pl
dc.title.alternative Self-image in adolescents manifesting aggressive bevavior pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2013-12-13T11:35:18Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info